Elbilar i topp när Euro NCAP miljötestar
Carl Undéhn
1 mar 2021
Vid sidan av de välkända krocktesterna genomför EURO NCAP sedan 2019 även tester av bilarnas miljöpåverkan.
Green NCAP följer precis som vid krocktesterna en standard som ska göra det möjligt att jämföra olika drivlinors miljöpåverkan i form av utsläpp av växthusgaser. Men också förbrukningen vägs in och därför spelade batteriets storlek in i de elbilar som testades. Förutom ökad vikt av ett stort batteri innebär det oftast även en ökad effekt.
För att få jämförbara värden mellan el- och förbränningsmotorer räkandes även energivärdet i bensin och diesel om till kWh.
I valet av modeller som testas går man på försäljningssiffror, popularitet och användningsområde för att kunna täcka in en stor del av utbudet på den europeiska bilmarknaden.
I senaste upplagan ställdes 49 modeller med bensin- och dieselmotorer, hybrid- och eldrift samt vätgas mot varandra. Och kanske inte helt otippat är det rena elbilar som kammar hem flest stjärnor.
Bland de fyra modeller som fick fem stjärnor hittas Hyundai Kona Electric (39 kWh), Renault Zoe R110 Z.E. (52 kWh), Volkswagen ID.3 (58 kWh) samt Hyundais bränslecellsbil Nexo.
Med en förbrukning på 22,2 kWh på 100 kilometer placerar sig Kona Electric också i topp, framför Renault Zoe och Volkswagen ID.3.
Fyra stjärnor tilldelades endast en modell, Toyota Prius som laddhybrid. Alla andra testade bilar fick därmed endast 3,5 stjärnor eller mindre.
Laddhybriden Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV fick trots hybriddrift också nöja sig med endast två stjärnor på grund av för hög förbrukning.
Trots grundliga tester får Green NCAP även motta kritik för att utsläppen vid tillverkning inte vägs in i bedömningen. Var strömmen som används för att ladda kommer ifrån är inte heller något som påverkar. Green NCAP menar att den europeiska produktionen av ström skiljer sig så mycket åt mellan olika länder att det inte går att ta hänsyn till i testet.