Elbilarna lyfter försäljningen för BMW
Carl Undéhn
10 jul 2024
BMW har fått kritik för att inte satsat tillräckligt på eldrift. Först med nästa års lansering av den nya generationen elbilar Neue Klasse får tillverkaren en plattform – eller “arkitektur”, som BMW hellre kallar det – som är skapad för eldrift från grunden.
Men, när det kommer till försäljningssiffror ser BMW:s elbilar att gå hem hos kunderna. Under årets första sex månader ökade försäljningen av helt eldrivna modeller med 34 procent, jämfört med samma period förra året. Det handlade då om totalt 179.557 sålda elbilar. Under samma tidsperiod sålde BMW Group, där förutom märket BMW också Mini och Rolls Royce ingår, totalt 1.213.359 bilar mellan januari och juni. Av dem var 1.096.486 från märket BMW, en ökning på 2,3 procent jämfört med förra året.
– Under årets första sex månader lyckades vi uppnå tvåsiffrig tillväxt med helt eldrivna fordon och modeller från det övre premiumsegmentet, säger Jochen Goller som ansvarar för försäljningen hos BMW Group.