Annons:

Elbilen testar Porsche Taycan Cross Turismo – här är första intrycken

Lotta Hedin

Lotta Hedin

26 apr 2021

Hallå där Fredrik, var är du och vad gör du?
– Jag har hämtat upp en Porsche Taycan 4 Cross Turismo vid Svinesundsbron. Det är den första som körs på svenska vägar.

Varför Svinesundsbron?
–Bilen var först på besök hos några norska journalister. Det är ju typiskt att norrmännen ska vara först med allt kul! Men sen kördes den över gränsen och lämnades vidare till oss. Nu ska jag köra den till Stockholm, på lite omvägar.

Hur känns den då?
– Mycket är bekant från vanliga Taycan, den är lika välbalanserad och responsiv. Förutom att den är större både in- och utvändigt och lastar mer än vanliga Taycan är den också mer anpassad för tuffare terräng och underlag. Man kan till exempel höja den markfria gången flera centimeter. Den är också riktigt skön att köra på grusväg – den är samma precisionsinstrument där som på asfalt.

Det här är den första elbilskombin på marknaden – är det inte lite oväntat att det är Porsche som står för den?
– Jo, man hade ju kunnat tro att Volvo skulle vara först men så blev det inte. Porsche själva tror att den här bilen kommer göra succé i Sverige på grund av det stora kombiintresset i landet, och de kan nog ha rätt i det. Själv var jag från början tveksam till kombinationen av praktikalitet och sportbilslyx, men det här är inte så dumt. Och det är utan tvekan den snyggaste kombin på marknaden.

Hur verkar förbrukningen?
– Den snålaste vanliga Taycanmodellen är den bakhjulsdrivna. Cross Turismo kommer bara som fyrhjulsdriven. Hur den står sig i jämförelse med vanliga fyrhjulsdrivna Taycan är lite för tidigt att säga.

När kan man läsa mer?
– I Elbilen nummer 5, som kommer i prenumeranternas brevlådor den 28 maj.

Porsche Taycan 4 Cross Turismo lastar 446 liter i skuffen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: