Elbilsboom skapar jakt på nya källor för metaller – även i Sverige
Carl Undéhn
13 aug 2021
När allt fler tillverkare nu på riktigt satsar på elbilar ökar också intresset materialen som behövs både till batterier och bilarnas elmotorer.
Det innebär nya marknader och nya möjligheter till inkomster – något som ofta även leder till nya spektakulära projekt.
Förra veckan kunde vi skriva om Renault som har säkrat tillgången på litium som utvinns koldioxidneutralt från nyupptäckta källor i södra Tyskland.
Dagens Industri skriver om att svenska batteritillverkaren Northvolt vill dra igång brytning av kobolt i Sverige. Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt säger till tidningen att det skulle innebära både logistiska och miljömässiga fördelar för batteritillverkaren.
Brytningen av just kobolt är något som ofta får kritik. Majoriteten av världens kobolt kommer idag från Kongo där människorättsorganisationer flera gånger uppmärksammat på förekomsten av barnarbete.
I Sverige finns fyndigheter av kobolt i bland annat Bergslagen och Skellefteåfältet, alltså inte långt ifrån platsen där Northvolt nu bygger sin första batterifabrik. Företaget menar därför att Sverige kan bli en hållbar framställare av kobolt.
Även under Grönland anses det finnas stora fyndigheter av flera metaller som är viktiga för tillverkningen av elbilar. Förutom kobolt förväntas det finnas stora tillgångar av bland annat nickel och litium. Det vill nu det nybildade företaget Kobold Metals tillsammans med det brittiska gruvföretaget BlueJay undersöka närmare.
Enligt The Next Web finansieras projektet av kända miljardärer som Microsofts grundare Bill Gates och Amazons grundare Jeff Bezos.
Att det kommer finnas stora pengar att tjäna när bilindustrin ställer om råder det ingen tvekan om. Samtidigt kan det även vara en möjlighet att ställa om och göra brytningen mer hållbar. Det förbättrar i slutändan även miljöavtrycket för varje tillverkad elbil.
Tidigare i år presenterade organisationen Transport & Environment en uppmärksammad rapport som visade att elbilar redan idag har ett betydligt lägre miljöavtryck än fossilbilar.