Elbilen logo Meny

Eldrivna Mercedes ska bli ett mer lyxigt Mercedes

Mercedes kan knappast klassas som ett budgetmärke. Men med omställningen till eldrift ska fokus mer än idag ligga på lyx.

– Det som alltid har varit kärnan i vårt varumärke är nu också kärnan i vår strategi: lyxsegmentet, sa Mercedes svenske chef Ola Källenius.  

Fram till 2026 ska inkomsterna från ”Top End”-segmentet öka med 60 procent jämfört med 2019.

Det innebär bland annat att tre fjärdedelar av investeringarna ska gå till utveckling av modeller med hög vinstmarginal – och det är de stora och lyxigare bilarna.

Mercedes EQS SUV

– I framtiden kommer vi att anpassa vår affärsmodell och produktportfölj ännu mer konsekvent till detta för att frigöra Mercedes-Benz fulla potential även i en utmanande miljö. I hjärtat av detta ligger strävan att bygga de mest eftertraktade bilarna i världen, sa Ola Källenius.

Strategin förklaras med utvecklingen på marknaden. De senaste åren har efterfrågan ökat för lyxiga modeller som S-Klass, samt modeller från AMG och Maybach. Bara under förra året steg efterfrågan på S-Klass med 40 procent, enligt Mercedes.

Konceptet EQG

Satsningen ser vi redan nu med presentationen av elsuven EQS SUV. Den hamnar inom vad Mercedes kallar ”Core Luxury”, alltså kärnsegmentet, där även elbilarna EQS och EQE placerar sig.

Under det finns ”Entry Luxury” med mindre modeller som A-Klass. Om de har en framtid i det helt eldrivna Mercedes från år 2030 är ännu oklart.

Toppsegmentet är ”Top End Luxury” med modeller från Mercedes-Maybach, den kommande eldrivna versionen av G-Klass och bilar med AMG-emblem.

Just AMG har precis också visat sitt första koncept på en egen elbil, Vision AMG.

Vision AMG

Den låga och strömlinjeformade bilen har vissa likheter med Mercedes effektiva koncept Vision EQXX.  

AMG:s bil ska däremot använda sig av en egenutvecklad plattform kallad AMG.EA. Elmotorn är utvecklad tillsammans med brittiska Yasa, som köptes av Mercedes förra året. Den ska vara lätt, extremt effektiv och bjuda på hög effekt. Hur mycket avslöjas inte, men AMG lovar betydligt mer än hos en konventionell elmotor.

För att omställningen för långvariga AMG-kunder inte ska bli allt för dramatisk arbetar de även på att skapa substitut för ljudet av en V8-motor. Exakt vad är däremot ännu inte klart.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-05-20