Eldrivna paketleveranser i Malmö med Fuso eCanter
Carl Undéhn
5 nov 2024
Falkenlev Logistik lade i slutet av sommaren den största beställningen hittills i Sverige på eldrivna lastbilar från Scania. 50 exemplar beställdes då, och kort efter det beställdes också 20 exemplar av den eldrivna lastbilen Mercedes Benz eActros samt ytterligare 20 exemplar av skåpbilen eSprinter från Mercedes.
Det skånska logistikföretaget, som har gjort sig ett namn som en förespråkare av eldrivna transporter, driver även laddbolaget Rifil med två laddparker samt en egen solcellspark i Skåne. Och fler eldrivna fordon är på väg att tas i bruk, för nu beställs också sex exemplar av Fuso eCanter. Den eldrivna lastbilen i mellanviktsklass väger in på 8,55 ton och har plats för 15 lastpallar.
– De fyller gapet mellan skåpbilar och tyngre distributionslastbilar och passar perfekt för våra transporter i centrala Malmö, säger Victor Falkenklev som är vd för Falkenlev Logistik.
I Malmö ska de mindre Fuso eCanter med en räckvidd på 14 mil utföra transporter åt DHL. Lastbilen har dessutom fått både takspoiler och vindavvisare för bli mer energieffektiv.
Falkenlev Logistik har som mål att hela företagets fordonsflotta ska vara eldriven. Utöver det satsas det vidare på utbyggnad av egna solcellsanläggningar samt fler laddstationer inom Rifil.