Ett år för sent – men nu har Ionity öppnat 400 laddstationer

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 jan 2022

När BMW, Ford, Daimler och Volkswagenkoncernen 2017 gick samman för att bygga upp laddnätverket Ionity presenterades ett tydligt mål. Tre år senare skulle det finnas 400 laddstationer med snabbladdare runt om i Europa.

2019 fanns det 100 stationer och på endast ett år ville alltså Ionity få till ytterligare 300. 2020 kom och gick, men målet med 400 stationer hade ännu inte uppnåtts.

Långa handläggningstider för tillstånd, bristen på halvledare och coronapandemin satte käppar i hjulet för utbyggnaden, enligt Ionity.

Men nu, med ett års försening, listas 401 stationer på nätverkets sida och ytterligare 28 stycken är på gång. Ingen av de planerade hittas däremot i Sverige, där det idag finns 22 laddstationer från Ionity mellan Malmö och Östersund.

Totalt innebär det 1 586 snabbladdare med upp till 350 kW runt om i Europa. För kommande år har Ionity stora planer vad gäller utbyggnad. I höstas stod det klart att världens största kapitalförvaltare, amerikanska Blackrock, investerar fem miljarder kronor i laddnätverket.

Pengarna ska enligt Ionity användas till att öka antalet snabbladare till över 7 000 år 2025. Då ska snabböaddarna inte längre endast finnas utmed motorvägar utan även i eller i närheten av städer.

Själva laddupplevelsen ska också höjas genom att bygga så kallade ”Oaser” med tillhörande rastplats och café.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!