EU håller fast vid beslut om endast utsläppsfria bilar 2035

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 sep 2025

2022 beslutade EU om att det endast får säljas nya utsläppsfria person- och transportbilar inom unionen från 2035. Något som i praktiken betyder endast bilar med eldrift, även om det har förhandlats fram en öppning för att se över möjligheten att använda förbränningsmotorer med syntetiska bränslen, så kallade e-fuels. Trots beslutet debatteras saken fortfarande och […]

2022 beslutade EU om att det endast får säljas nya utsläppsfria person- och transportbilar inom unionen från 2035. Något som i praktiken betyder endast bilar med eldrift, även om det har förhandlats fram en öppning för att se över möjligheten att använda förbränningsmotorer med syntetiska bränslen, så kallade e-fuels.

lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_panorama-1"});});
lwhb.cmd.push(function() {lwhb.loadAd({tagId: "elbilen_mobil-1"});});

Trots beslutet debatteras saken fortfarande och de senaste veckorna har diskussionen fått ny fart. EU-kommissionens ordförande Ursula von det Leyen, som var drivande i att få igenom beslutet, sätter nu ned foten kring frågan. Det framkommer i ett dokument som läckt inför det möte som EU-kommissionen idag, fredag 12 september, håller med representanter från bilindustrin. I det framkommer att kommissionen håller fast vid beslutet och att det är möjligt att fasa ut försäljningen av nya bensin- och dieselbilar till 2035 om alla parter agerar agerar ”beslutsamt och samordnat”.

Bakgrunden är de senaste veckornas uttalande för och emot beslutet från tunga namn inom bilindustrin. Mercedes svenske chef Ola Källenius skickade i sin roll som ordförande för de europeiska biltillverkarnas intresseorganisation, ACEA, ett öppet brev till Ursula von der Leyen där han krävde en verklighetskoll (”reality check”) kring att endast sälja nya elbilar inom EU från 2035. Han fick stöd av BMW-chefen Oliver Zipse som varnade för att beslutet för ett misstag som riskerar hota industrin.

Men biltillverkarna är splittrade i frågan. Volkswagen-chefen Thomas Schäfer sade under den pågående bilmässan IAA i München att det ”finns inget alternativ till batteridriven eldrift i framtiden”. Och Michael Lohscheller, chef för Polestar, uppmanade i veckan EU att hålla fast vid beslutet om endast utsläppsfria nya bilar från 2035.

Diskussionen lär fortsätta. Och även om EU-kommissionen är tydliga med att de håller fast vid det långsiktiga målet fram till 2035 finns det plats för att mjuka upp regelverket. Något som redan har gjorts kring de skärpta utsläppsgränserna som infördes i år. Efter kritik från biltillverkarna beslutade EU att den nya gränsen nu är flexibel fram till 2027. Tillverkare som överskrider gränsvärdena ett år kan då kompensera det med lägre utsläpp ett annat för att så slippa böter.