Falkenlev Logistik utökar med långköraren eActros 600

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 sep 2024

Åkeriet Falkenlev Logistik lade nyligen en beställning på 50 eldrivna lastbilar från Scania. En affär som innebar det största enskilda köpet av eldrivna lastbilar som Scania fått in hittills i Sverige. Och ett stort steg i Falkenlev Logistiks arbete med att ersätta dagens diesellastbilar och ha en helt utsläppsfri fordonsflotta.

Det målet kommer allt närmre, för nu har Falkenlev Logistik lagt ytterligare en order på eldrivna lastbilar, den här gången 20 av Mercedes eActros. En del av dem är nya eActros 600, som med sina tre batteripaket med LFP-celler har en total kapacitet på 621 kWh vilket ger lastbilen en räckvidd på 50 mil.
– Med de nya lastbilarna från Mercedes-Benz kommer vi kunna ha eldrivet även på längre sträckor och det är den delen som saknats innan. Ny teknik kräver alltid inkörningsperioder och det dyker upp saker man inte förutsett, säger Victor Falkenlev som är vd för Falkenlev Logistik.

Mercedes eActros 600 har en räckvidd på upp till 50 mil.

Företaget började använda eldrivna lastbilar för två år sedan och i samband med det byggde man också Sveriges största laddpark för lastbilar i Malmö. För det tilldelades Falkenlev Logistik Årets laddguld vid elbilsmässan eCarExpo. Företaget driver också det egna laddbolaget Rifil med två laddparker samt en egen solcellspark i Skåne.

– Vi har vår egen laddpark med energilager och vi producerar egen el. Stillestånden är ytterst få och milkostnaden är oerhört mycket lägre än för en dieselbil. Vi har inte haft några problem med räckvidd utan har satt in rätt bil på rätt körning, säger Victor Falkenlev.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: