Elbilen logo Meny

Ferroamp och CTEK utvecklar V2X-teknik med Polestar

Elbilar som kan ladda åt båda hållen och fungera som en rullande powerbank tros bli en viktig del i den framtida energimixen.

Ännu kan inte alla modeller ge ström, men de svenska företagen Ferroamp och CTEK arbetar nu tillsammans med Polestar på att vidareutveckla tekniken.

– Det här är spännande för oss – vi har undersökt teknologi med tvåvägskommunikation under en tid och vi vill implementera den i våra framtida produkter, säger Hans Pehrson som är chef för Research & Development hos Polestar.

Tillsammans ska företagen driva på utvecklingen av tekniken som kallas Vehicle-to-Everything, V2X. Inom det ryms även Vehicle-to-Home och Vehicle-to-Grid, men i princip kan en elbil driva vad som helst med ström. Tekniken ses som en viktig pusselbit i möjligheten att kunna lagra förnyelsebar ström.

– Till exempel kan en V2H-lösning maximera lagringen av lokal grön energi och ge reservkapacitet under perioder med höga förbrukningstoppar. Detta är ett steg mot en värld utan behov av kol eller kärnkraftverk, säger Hans Pehrson från Polestar.

Ferroamp arbetar med lösningar för att optimera energianvändningen i fastigheter och ser elbilar som en viktig del i framtidens energiförsörjning.  

– Hittills har laddning av elbilar setts som en utmaning som ytterligare riskerar att öka effektbristen i våra stora städer eller lokalt i våra fastigheter. Smart laddning och smarta styrsystem kan delvis hantera dessa utmaningar, men med de olika applikationer som V2X medger, blir elbilen istället en viktig del av lösningen, säger Ferroamps grundare Björn Jenström.

De har idag ett system för att integrera bland annat solenergi med energilagring som nu ska vidareutvecklas för olika användningsområden inom V2X.

Med på båten är även Chalmers och Göteborg Energi. Tillsammans ska det sättas upp två demoladdstationer för V2X i Göteborg och projektet löper under tre år.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-03-31