Elbilen logo Meny

Fiat presenterar ny 500 e-version – med extra passagerardörr bak

I våras presenterade Fiat den tredje generationen av klassiska Fiat 500 – eldrivna Fiat 500.

Det första utförandet som släpptes av elmodellen var en cabriolet. Efter det har den italienska biltillverkaren även presenterat en halvkombi-variant. Nu kommer den tredje varianten, som de kallar “3+1”.

Namnet 3+1 syftar på att bilen har en tredje, bakhängd dörr på passagerarsidan. Lösningen som brukar gå under namnet självmordsdörr är av samma slag som hos BMW i3 och Mazdas elbil MX 30. Men här finns den alltså bara på ena sidan av bilen.

De första modellerna av Fiat 500 från 1957 hade dörrar med gångjärnen bak, påminner biltillverkaren, som menar att man velat föra designuttrycket från originalet vidare. Men den viktigaste förtjänsten ska vara ökad komfort:

“Tack vare att B-stolpen har plockas bort och den tredje “lilla dörren” öppnas i motsatt riktning är det nu lättare att kliva in i baksätet, fästa barnen i barnstolen eller lasta större föremål.Flexibiliteten i denna lösning genererar endast en mindre viktökning på 30 kg och påverkar ingenting i övrigt gällande bilens hantering eller förbrukning”, skriver Fiat.

Företaget understryker också att den tredje dörren endast kan öppnas när sidodörren är öppen.

“På så sätt finns ingen risk att det bakre passagerarna kan råka öppna den av misstag.”

Som cabriolet och halvkombiversionen av Fiat 500e presenteras även 3+1 i en högutrustad öppningsutgåva, med namnet la Prima.

Nya 500-serien kommer utöver lanseringsversionen i tre utrustningsnivåer, och erbjuds med olika batteristorlek och räckvidd, och olika starka motorer.

Instegsversionen har ett batteri som rymmer 23,8 kWh, vilket ska ge en räckvidd på 180 km enligt WLTP. Mellanversionen har ett större batteripack med en räckvidd på 320 km enligt WLTP). Väljer man den högsta utrustningsnivån får man samma räckvidd som mellannivån, men snabbare snabbladdning.

Lotta Hedin

Lotta Hedin

PUBLICERAD: 2020-10-26