Fiat visar prestandaversionen Abarth 500e

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 nov 2022

Det är kanske inte världens mest praktiska elbil. Men redan i sitt grundutförande är lilla Fiat 500e ett charmtroll som blivit en storsäljare på flera europeiska marknader.

Nu kommer den även i en tuffare Abarth-version. Med en skorpion i emblemet höjs bilens effekt från tidigare som mest 118 till 155 hästkrafter. Även vridmomentet höjs något från tidigare 220 till att nu vara 235 Nm. Toppfarten är 160 km/h och 0 – 100 km/h klaras av på sju sekunder.

I Abarth 500e går det att välja mellan de tre körlägena Turismo, Scorpion Street och Scorpion Track.  

Väljer du Turismo får du i princip en vanlig 500e då effekten begränsas till 135 hästkrafter. Med Scorpion Street får du elmotorns hela effekt samtidigt som maximal bromsregenerering aktiveras och i Scorpion Track är det full effekt och ska bjuda på ”mer sportighet” och mindre regenerering.

Batteriet är på 42 kWh, men hur lång räckvidden blir avslöjas inte. Med samma batteristorlek tar sig Fiat 500e upp till 32 mil, Abarth-versionen med mer effekt borde alltså bjuda på några mils kortare räckvidd.

Snabbladdning är möjligt med inte särskilt imponerande 85 kW. Det lilla batteriet gör att det ändå går att ladda från 10 till 80 procent på 35 minuter. Enligt Fiat ska det också gå att klämma in 4 mils räckvidd på fem minuter.

För att Abarth-kunder inte ska gå miste om ett karakteristiskt ljud när de rattar omkring sin bil går det att aktivera ett syntetiskt motorljud. Även fotgängare kommer märka skillnad mot andra elbilar. När bilen körs under 20 km/h hörs inget dovt surrande på utsidan utan ljudet av en gitarr.

För att sticka ut ännu mer går det att få sin Abarth 500e i de kraftiga färgerna Acid Green och Poison Blue. På insidan har interiören fått en sportigare look med en treekrad ratt, pedaler med inslag av stål och dubbla sömmar på ”premiumstolarna” med skorpioner.

Glastak och tonade sidorutor bak är standard och Abarth 500e kommer även som ”cabriolet”, alltså med tak som går att öppna. Även om det enligt den exakta definitionen inte är någon äkta cabriolet.

Svenska priser har ännu inte släppts, men räkna med mer än Fiat 500e som har ett startpris från 364 900 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: