Nya detaljer: Så snabb blir eldrivna Porsche Macan

Carl Undéhn

Carl Undéhn

11 okt 2023

Efter mjukvaruproblem fick Porsche skjuta upp lanseringen av nästa elbil, som är en eldriven version av suven Macan. Men nu börjar det närma sig premiär och nu har det börjat komma rapporter från de första provkörningarna. Med det får vi också veta mer om detaljerna kring bilen.

Extra intressanta blir det att jämföra Porsche Macan med Audis kommande elsuv Q6 e-tron, som vi redan har provkört. Orsaken är att båda modeller är först ut på den av Porsche och Audi gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE. En plattform som tagits fram från grunden för sportiga prestandabilar. Vilket ser ut att vara precis vad Porsche Macan också kan beskrivas som.

Exakt hur eldrivna Porsche Macan ser ut vet vi ännu inte. Ännu visas bara bilder på delvis övertäckta förserieexemplar.

Alla versioner har fyrhjulsdrift från två elmotorer och toppversionen Macan Turbo uppges komma med 612 hästkrafter. Med det slår Porsche alltså kollegan Audi på fingrarna, i alla fall på pappret. Toppversionen SQ6 e-tron kommer nämligen med ”bara” 517 hästkrafter.

Porsche Macan Turbo ska klara 0-100 km/h på under fyra sekunder och toppfarten är 250 km/h. Utöver det nämns versionerna Macan 4 och Macan 4S, men för dem finns det inga detaljer ännu.

Eventuellt lanserar Porsche också en bakhjulsdriven version av Macan längre fram. Men även med drivning på fyra hjul är det de bakre som spelar huvudrollen. Beroende på körläge och körstil fördelas kraften mellan bilens hjul, men Porsche har medvetet valt att i huvudsak låta bakhjulen sköta drivningen för att uppnå körkänslan de vill åt.

Den exakta räckvidden har ännu inte avslöjats. Minst 50 mil lovas i alla fall och för det finns ett stort batteri på 100 kWh. Som hos föregångaren Taycan har också Macan ett 800-voltssystem för snabb laddning på upp till 270 kW. Med det ska det gå att ladda från 5 till 80 procent på under 15 minuter.

En skillnad från Porsches nuvarande elbil Taycan är däremot att Macan inte använder två växlar. Hos Taycan används den ena växeln för acceleration från stillastående, och den andra gör bilen mer effektiv och minskar förbrukningen vid höga hastigheter.

Vad priset blir för eldrivna Porsche Macan och när den kommer till Sverige har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!