Elbilen logo Meny

Fler modeller från MG och större batteri i MG ZS EV redan i år

Det brittiska sportbilsmärket MG har återuppstått under kinesisk flagg av den statliga biltillverkaren SAIC. Företaget har de senaste åren satsat stort på den europeiska marknaden och säger sig vilja erbjuda precis det som kunder här vill ha till attraktiva priser.

– Fler och fler vet att MG är tillbaka. Jag tror att det beror på att vi har lyssnat på vad europeiska kunder vill ha. Innovativ och hållbar mobilitet till ett bra pris, sa MG:s europeiska chef Matt Lei under evnetet ”Charge Forward” på torsdagen.

När MG började säljas i Sverige i våras kom de in som en raket på svenska marknaden med elsuven MG ZS EV. Att de även hade laddhybriden MG EHS i programmet från start försvann bakom försäljningsframgångarna för MG ZS EV som lanserades med ett konkurrenskraftigt pris och kunde privatleasas från 1 990 kronor i månaden.

Att den skulle uppgraderas inför nästa år har stått klart sen en tid och nu får vi veta att den kommer erbjudas med två batteripaket.

Ett mindre på 50 kWh ersätter det tidigare på 45 kWh, men den kommer även med  ett större batteripaket på 70 kWh. Räckvidden anges till 32 mil för det mindre batteriet och 44 mil för det stora. Därmed förbättras räckvidden rejält från dagens 26 mil.

Med snabbladdning ska det kunna laddas till 80 procent på 30 minuter, men MG nämner inte med vilken effekt. Även navigationen och infotainmentsystemet ska ha fått sig en genomgång.

Priset då? Det kommer även i fortsättningen vara konkurrenskraftigt och börjar från 30 990 Euro för versionen med det mindre batteriet och 34 990 Euro för det större. Lanseringen ska ske i slutet av oktober, men det är oklart när den uppdaterade versionen av MG ZS EV börjar säljas i Sverige och exakt vad det svenska priset blir.

Att modellprogrammet skulle utökas med ytterligare två eldrivna modeller var också det klart sedan tidigare. Den större elsuven MG Marvel R beskrivs som lyxig livstils-suv och jämfördes under eventet ”Charge Forward” med Skoda Enyaq.

Den kommer med bakhjulsdrift, 188 hästkrafter och en räckvidd på drygt 40 mil eller med fyrhjulsdrift, 288 hästkrafter från tre elmotorer och en räckvidd på 37 mil. Inte heller här nämner MG med vilken effekt den går att snabbladda med, men bilens inbyggda trefasladdare klarar 11 kW. Värmepump ska vara standard och bilen kommer med appen iSmart för att förbinda den med mobiltelefonen.

Toppfarten är på 200 km/h och 0-100 ska gå att klara på 4,9 sekunder, förmodligen med versionen som har tre elmotorer.

Priset börjar på 489 990 kronor för versionen med bakhjulsdrift och batteriet på 70 kWh och privatleasingen börjar på 3 645 kronor och löper över 36 månader.

Det tredje nyheten som redan meddelats var MG5 Electric som MG beskriver som ”världens första elektriska kombi”. Med ett bagageutrymme på 479 liter, eller 1 397 liter i fällt läge, är bilen jämförbar med andra kompakta kombibilar. MG5 kommer med framhjulsdrift från en elmotor och bjuder på 156 hästkrafter.

Precis som den uppdaterade versionen av MG ZS EV erbjuds även MG5 Electric med två batteripaket. I versionen Long Range kommer den med ett batteripaket på 61,1 kWh som ska ge en räckvidd på 40 mil. Utöver det ska bilen också erbjudas i en billigare version med ett batteripaket på 51 kWh, men vi fick inte veta vad räckvidden blir med det eller vad den klarar vid snabbladdning, men också den har en inbyggd trefasladdare som klarar 11 kW.

Inte heller det exakta priset avslöjades. Endast att MG5 Electric ska erbjudas med ett startpris under 30 000 Euro, förmodligen med det mindre batteriet.

MG5 Electric ska börja säljas under det första kvartalet 2022.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-10-07