Fler småbilar – Nissan bygger egen modell av Twingo
Carl Undéhn
31 okt 2024
För att pressa kostnaderna och göra verklighet av konceptet på en ny eldriven Twingo sökte Renault efter samarbeten med andra tillverkare. Bland annat med Volkswagen, som då skulle bygga en liten och lågt prissatt ID.1 med samma teknik.
Men Volkswagen hoppade av och arbetar på en ID.1 på egen hand. In kliver nu i stället Nissan, som Renault redan har ett samarbete med inom alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi. Sedan tidigare är det klart att Nissan bygger en eldriven Micra baserad på nya Renault 5.
2026 ska Nissan lansera en mindre eldriven modell som uppges få ett pris från 20.000 euro, omkring 230.000 kronor. Mer detaljer än så bjuds vi ännu inte på, och inte heller kring Renaults nya Twingo finns det särskilt mycket information. En av få saker som har nämnts är att den lovas få en låg förbrukning på endast 1 kWh per mil.
Både Renaults och Nissans eldrivna småbilar kommer förmodligen få billigare LFP-batterier. I somras meddelade Renault att de i ett samarbete med koreanska LG Energy Solutions och kinesiska CATL tar fram LFP-batterier som använder så kallad cell to pack-teknik. Med det monteras cellerna direkt i batteripaketet utan moduler för att kunna höja energidensiteten. Enligt Renault ska samarbetena leda till att de kan sänka batterikostnadern med 20 procent jämfört med i dag.
Att Nissan väljer att basera ännu en elbil på teknik från Renault är också viktigt för tillverkarens elbilsdivision Ampere. Det nya bolaget ansvarar för utveckling av både eldrift och digital teknik, då inte endast för Renault utan vill även etablera en affärsmodell genom att sälja vidare teknik till andra tillverkare.