/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FEuro-NCAP-maj-2025-02.jpg)
Flopp för de flesta i senaste krocktest av Euro NCAP
Carl Undéhn
23 maj 2025
När en ny bilmodell lanseras närmast förväntas det att den också ska kamma hem fem av fem stjärnor när Euro NCAP krocktestar den. Att så inte är fallet visade bland annat Renault 5, som ändå kunde få priset som Årets bil i Europa 2025. Och när organisationen nu har krocktestat 16 nya modeller är det endast sju av dem som tilldelade fem stjärnor.
Elbilarna i de senaste testet som lyckades få full pott var MG MGS5 EV, uppdaterade Tesla Model 3 och Kia EV3, men den sistnämnda endast med säkerhetspaketet som är tillval. Utan det får Kia EV3 nöja sig med fyra stjärnor. Och fyra stjärnor är också betyget som gavs till övriga elbilar som var med i testet. Alltså Ford E-Tourneo Custom och Volkswagen Transporter, Renault 4, samt alla tre modeller från jättekoncernen Stellantis som använder samma teknik: Opel Grandland, Peugeot E-3008 och Peugeot E-5008. Något som drog ned betyget hos bilarna från Stellantis är att de alla fick endast 62 procent i betyg för bilarnas assistanssystem. På den punkten fick nya Renault 4 ett bättre betyg på 68 procent. Men 79 procent för skydd av vuxna, och därmed den enda bilen i testet som hamnade under 80 procent i den kategorin.
Kollegorna hos Green NCAP, som bedömer bilars totala miljöpåverkan under hela sin livstid, har tidigare kritiserat biltillverkarna för att bygga allt tyngre bilar. Det lyfter nu också Euro NCAP och ser det som ett säkerhetsproblem. Och då inte endast elbilar som ofta väger mer på grund av sitt batteri. Som exempel nämns i stället förbränningsmotorbilen Audi Q5, en suv på 2.245 kilo, som uppges vara ”alltför aggressiv” mot en annan bil vid en kollision. Enligt Euro NCAP har det ökadeintresset för suvar gjort att genomsnittsvikten hos bilar som säljs i Europa har ökat med 100 kilo på tio år.