Ford delas i två – bildar nya elbilsdivisionen Model e

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 mar 2022

För att kunna snabba på omställningen till eldrift hos Ford kastar tillverkaren nu om korten för den interna organisationen.

I praktiken innebär det att vi i framtiden kommer ha två Ford där Ford Model e tar hand om elbilar och Ford Blue sköter arbetet med fossilbilar.

Delningen är en del av den större strategin Ford+ som presenterades förra året. Då hette det att Ford investerar 22 miljarder dollar fram till 2025 med målet att elbilar ska utgöra 40 procent av försäljningen år 2030. Investeringen höjdes senare till 30 miljarder dollar och i början av februari meddelades att Ford satsar ytterligare 20 miljarder under de kommande tio åren.

– Men vår ambition med Ford+ är att återigen bli ett verkligt stort, världsomvälvande företag, och det kräver fokus. Vi går all in och skapar separata men kompletterande verksamheter som ger oss snabbhet som hos start up-företag och gränslös innovation i Ford Model e tillsammans med Ford Blue’s industriella kunnande, volym och ikoniska varumärken som Bronco, som startups bara kan drömma om, säger Fords vd Jim Farley.

Med 200 000 förbokningar har Ford fått ett varmt mottagande av sin kommande eldrivna pickup, F-150 Lightning. Att uppstickaren Rivian ses som en utmanare med sin eldrivna pickup R1T är ändå tydligt. Uppdelningen beskrivs av Ford vara ett sätt att ”konkurrera och vinna mot både nya konkurrenter inom elfordon och etablerade biltillverkare”.

I ledningen för Ford Model e hittas bland andra Doug Field. Han har tidigare pekats ut som personen som ska leda omställningen till eldrift hos Ford. Tidigare arbetade han både med utvecklingen av Tesla Model 3 och som ledare för Apples omtalade men hemlighetsfulla elbilsprojekt.

Doug Field

Hos Ford övertar han ny rollen som chef för elbilar och digitala system.

– Vi håller på att skapa en organisation som drar nytta av Fords hela kunnande och kapacitet, men som kan röra sig med snabbhet och obegränsad ambition för att skapa revolutionerande nya produkter, säger Doug Field i ett uttalande.

Tanken med den nya elbilsdivision Ford Model e alltså att kombinera det bästa av den gamla världens stora bilindustri med det nya, digitala och snabbfotade sätt som start up-bolag arbetar på. Den nya elbilsdivisionen kan också bli ett sätt att skilja sig från sin gamla image och lycka nytt folk med kompetens kring nya digitala lösningar.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: