Ford Explorer avslöjar: VW kan använda billigare LFP-batterier
Carl Undéhn
6 jun 2024
Ford har nu kommit igång med tillverkningen av nya Ford Explorer vid sin fabrik i tyska Köln. Modellen är den första inom samarbetet med Volkswagen, vilket betyder att den byggs på koncernens MEB-plattform och alltså delar teknik med bland andra Volkswagens ID-modeller och Skoda Enyaq.
Men på en viktig punkt skiljer sig Ford Explorer åt: batterierna. För till skillnad från sina tekniska syskon kommer Ford Explorer med billigare litiumjärnfosfatbatterier, LFP. Det ges nu också som förklaring till varför tillverkning och säljstart av modellen sköts upp. Ursprungligen var det tänkt att Ford Explorer skulle börja levereras i slutet av förra året. Då hette det att förseningen berodde på regler kring batteristandard i Europa.
– Det var bättre att vänta ett halvår och lansera med den senaste och bästa tekniken. Annars skulle de första kunderna bli irriterade över att de hade batterier av den gamla modellen, citeras anläggningschefen Jochen Bruckmann från tillverkningsstarten av branschtidningen Autmotive News.
Cellerna kommer från världens största batteritillverkare, kinesiska CATL, och monteras ihop till batteripaket hos Skoda. Det tolkas som att även andra modeller som använder Volkswagens MEB-plattform kommer att få batterier med LFP-celler. Det är i sånt fall andra gången som Ford Explorer avslöjar Volkswagens planer. När vi kollade in Explorer redan förra året fick vi veta att den redan då hade Volkswagens nya starkare elmotor med 286 hästkrafter.
Förutom att vara billigare är LFP-celler även säkrare och kan laddas till 100 procent. Nackdelen är lägre energidensitet, högre vikt och sämre prestanda i kallt klimat. WLTP-siffrorna för Ford Explorer tyder ändå på att bytet till LFP inte behöver betyda att kunderna får nöja sig med kortare räckvidd. Med det större batteripaketet på 84 kWh har Ford Explorer en WLTP-räckvidd på 60,2 mil. Det är längre än till exempel Volkswagen ID.4 Pro som tar sig 54,3 mil med ett Nmc-batteri på 77 kWh