Ford fortsätter elektrifiering av transportbilar med E-Transit Custom

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 sep 2022

Ford fortsätter elektrifieringen av sina arbetsfordon. Efter att Transit blivit E-Transit får vi nu veta mer om nästa version i form av E-Transit Custom som lanseras i slutet på nästa år.

Under Elbilens provkörning imponerande E-Transit och Ford tycktes ha gjort mycket rätt när den transportbilen fick elmotor. Utöver det satsar Ford även på systemet Ford Pro som ska göra det enklare för firmor att byta till eldrift och hålla kolla på laddstatus av sina fordon.

Och även med Transit Custom har Ford haft användarna i fokus. De ska ha talat med ”tusentals kunder” och varit med på de dagliga rutterna för att verkligen förstå vad som behövs för ett rullande kontor.

Med tillvalspaketet ”Mobile Office” ingår bland annat en ratt som kan vikas för att bli till lunchbord eller för att ställa datorn för administrativa uppgifter.

För budtransporter går det att öppna sidodörren genom att vifta med foten under bilen och funktionen ”Delivery Assist”. Med den aktiverad tänds varningsblinkers automatiskt samtidigt som alla fönster stängs och dörrar blir låsta när föraren lämnar bilen.

Men viktigast för ett företag som går i tankar att byta ut sina dieselbilar är kanske ändå räckvidden och lastmöjligheter. Det sistnämnda är också något som gör att E-Transit Custom inte skiljer sig allt för mycket i designen från aktuella Transit Custom. Större designingrepp på bekostnad av lastyta gör ingen glad. Men trots batteriets placering i botten ska lastgolvet vara lägre i den eldrivna versionen.

Med ett batteripaket på 74 kWh tar sig Transit Custom 38 mil mellan laddningarna enligt WLTP. Jämfört med aktuella fossildrivna Transit Custom ska Ford ha förbättrat de aerodynamiska egenskaperna och minskat luftmotståndet med tio procent. Värmepump är standard och enligt Ford är det den första eldrivna modellen som använder ånginsprutad värmepumpsteknik.

Snabbladdning är möjligt med upp till 125 kW och batteriet laddas då från 15 till 80 procent på 41 minuter.

För laddning hemma – eller kanske snarare i firmagaraget – finns en ombordladdare på 11 kW och i lastutrymmet finns ett uttag som kan ge 2,3 kW för att koppla in arbetsredskap.

Det går att välja mellan två motoralternativ på antingen 135 eller 217 hästkrafter som båda är bakhjulsdrivna och har ett vridmoment på 415 Nm.

E-Transit Custom är med en höjd på strax under två meter omkring en halvmeter lägre än den större E-Transit. Med det kommer den in i fler garage och även med lägre höjd ryms det en hel del i lastutrymmet.

Det erbjuds i olika varianter från 5,8 till 9 kubikmeter och maxlängden att lasta är 3,45 meter, beroende på utförande. E-Transit Custom finns också med två längder på hjulbas och höjd, men de exakta måtten får vi inte veta ännu.

Det går att lasta upp till 1 100 kilo och skulle det inte räcka får E-Transit Custom även dra ett släp på 2 ton, som är bäst i klassen.

Ford E-Transit visade sig vara väldigt lättkörd under vår provkörning. Mycket tack vare den individuella hjulupphängning bak och samma sak hittas här vilket även här borde resultera i goda vägegenskaper.

Ford E-Transit Custom börjar tillverkas hos Ford Otosan i Turkiet hösten nästa år. När den väntas komma hit och vad priset blir har ännu inte meddelats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: