Elbilen logo Meny

Ford miljardsatsar på eldrift i Europa

Ford Europe Fabrik_Foto_Ford

Under andra halvan i år är det till slut dags för Ford att lansera Mustang Mach-E. Men den eldrivna SUV:en med en räckvidd på mellan 44 och 61 mil enligt WLTP är bara början på Fords satsning med en rad nya eldrivna modeller.

Nyligen sade vd Jim Farley att eldrift är det enda sättet att vända Fords röda siffror till vinst och att det ska investeras 22 miljarder dollar fram till 2025 för en ”helektrisk framtid”.

Företaget riktar också blicken allt mer mot Europa, som var den enda marknad där Ford ökade vinsten under förra året. En del av pengarna för satsningen mot eldrift hamnar därför också här.

Ford meddelar nu att de ska investera en miljard dollar, över åtta miljarder kronor, för att modernisera fabriken i tyska Köln. Eller som Ford själva formulerar det: de går ”all-in” på sina elektrifierade personbilar. Fabriken i Köln är Fords största i Europa och samtidigt företagets europacentral.

– Vårt tillkännagivande idag om att omvandla vår anläggning i Köln, som har varit vår hemvist i Tyskland i 90 år, är ett av de mest betydelsefulla tillkännagivanden Ford har gjort på över en generation. Det understryker vårt engagemang för Europa och en modern framtid med elbilar i centrum för vår strategi för tillväxt, säger Fords europachef Stuart Rowley i ett uttalande.

All-Electric Ford Mustang Mach-E
Ford Mustang Mach-E släpps senare i år.

Därmed bekräftas att tillverkningen av Fords nästa elbil för den europeiska marknaden hamnar i Köln. Modellen ska lanseras om två år, men i dagsläget finns det inte mycket information om den bortsett från att det är klart att den ska byggas på Volkswagens MEB-plattform

Men fler modeller lär följa för Ford säger också att de från 2030 enbart ska sälja helelektriska modeller i Europa. Som delmål ska redan 2026 ska alla Fords modeller här vara vad de kallar ”nollutsläppskompatibla”, alltså rena elbilar eller laddhybrider.

Även inom företagets transportbilar ska andelen med eldrift öka till två tredjedelar fram till 2030.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-02-17