Ford väljer eldriven väg ur krisen
Carl Undéhn
5 feb 2021
Efter flera förseningar är Fords elbil Mustang Mach-E till slut på väg att lanseras. Men när siffrorna för 2020 sammanställdes såg det mindre bra ut för Ford. Bara under det fjärde kvartalet 2020 gjorde tillverkaren en förlust på 2,8 miljarder dollar, omkring 23 miljarder svenska kronor.
En ljuspunkt var däremot att försäljningen i Europa, som länge dragits med sjunkande siffror, ökade vinsten och gjorde det bästa kvartalet på fyra år.
Men på det stora hela visar USA:s näst störta biltillverkare röda siffror. För chefen Jim Farley finns det bara ett sätt att vända utvecklingen och det är att ha fler elbilar i programmet.
Fram till 2025 vill Ford därför trots förlusterna investera 22 miljarder dollar, över 180 miljarder svenska kronor, för att elektrifiera sina modeller. Ytterligare sju miljarder dollar, eller knappt 60 miljarder kronor, ska investeras i utveckling av självkörande bilar.
Enligt Jim Farley är det viktigt att agera nu och formulerade det med orden att ” Folk reagerar på vad Ford gör idag, inte först senare”.
– Vi snabbar på alla våra planer, spränger gränserna, ökar batterikapaciteten, reducerar kostnaderna och får in fler elbilar i vårt program, sa han.
Med Mustang Mach-E kliver Ford in i elbilsvärlden och 2022 är det tänkt att företagets storsäljande pick-up F-150 ska komma med eldrift. Redan i år är det också tänkt att transportbilen Ford Transit ska komma i en eldriven version.
Det är tydligt att det börjar röra på sig hos de stora amerikanska tillverkarna. General Motors har redan lanserat en satsning som bland annat innebär 30 nya elbilar till 2025. Landets nye president Joe Biden har också presenterat planer på ett vidlyftigt program för att ställa om landets biltillverkning till mer eldrift.