Fördel batteribyte – Nio ET5 snabbast Ystad–Haparanda

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 jul 2024

Igår morse, den 8 juli, var det dags för start i den årliga långkörartävlingen Swedish Electric Car Championship, SECC. Som vanligt gick sträckan från Ystad i söder till Haparanda i norr och syftet är så klart att ta sig snabbast i mål. Då hastighetsbegränsningar och alla andra regler gäller handlar tävlingen mycket om planering av laddstopp för att lyckas plocka hem segern.

18 förare deltog i årets upplaga och olika modeller och versioner av Tesla dominerade i startfältet. Det är också just med en Tesla som förare har vunnit de senaste åren av SECC. Men i år var det förrän Edvin Jacobsson i en Nio ET5 som var snabbast att köra de 165 milen upp till Haparanda med en körtid på 18 timmar och 5 minuter.

Som övriga modeller från Nio kan också ET5 byta batteri på strax under 5 minuter vid en Power Swap Station. Något segraren drog nytta av och genomförde två byten, ett vid stationen i Mantorp och det andra vid stationen norr om Arlanda. Längre norrut finns det däremot inga Power Swap Station mer och då fick även bilen från Nio snabbladdas som de övriga deltagarna.

Inte heller andraplatsen gick till Tesla, utan Polestar 2 och då den uppdaterade versionen som kördes av Joel Bergström som kom i mål efter 18 timmar och 23 minuter. På tredje plats hittades Niklas Zetterling i en Tesla Model 3 Long Range som körde sträckan på 18 timmar och 31 minuter.

Här är vårt reportage från SECC 2023!

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons:
Annons: