/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FFord_nyplattform.jpg)
Fords nya plattform ska göra el-pickup från 30.000 dollar möjlig
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
11 aug 2025
Ford presenterade idag en ny plattform som de kallar en lika stor revolution som när de lanserade Model T för över hundra år sedan. Alltså en bil för massmarknaden, men den här gången eldriven.
USA:s president Donald Trump har under kort tid tagit bort allt stöd till både utbyggnad av laddstationer och köp av elbilar i USA. Den nuvarande administrationen är inriktad på att systematiskt riva upp befintliga klimat- och utsläppsregleringar. Därmed kan man tänka sig att bilindustrin gör 180 graders vändning och satsar på V8:or utan reningssystem. Men för Ford verkar framtiden inte finnas i förra århundradets bilteknik.
Idag presenterade Ford en helt ny, universell elbilsplattform och avslöjat att den första modellen blir en mellanstor pickup med ett startpris på 30.000 dollar. Pickupen som är planerad att lanseras 2027 är ett direkt svar på den växande konkurrensen från Kina och ska byggas i en moderniserad fabrik i Louisville, Kentucky, USA.
Under ett evenemang på fabriken meddelade Fords VD Jim Farley att företaget inleder ”ett nytt kapitel” med lanseringen av sin ”Ford Universal Electric Vehicle Platform”. Plattformen beskrivs som den mest radikala förändringen i hur Ford designar och bygger bilar sedan T-Forden.
– Den första bilen på denna nya plattform kommer att vara en mellanstor pickup som byggs här i Louisville och når kunder 2027, sade Jim Farley under presentationen.
Farley betonade att bilindustrin står vid ett vägskäl med ny teknik och hårdnande konkurrens från hela världen.
– Vi visste att kinesiska företag som BYD skulle bli en stor aktör globalt. De kommer efter oss, de traditionella biltillverkarna. Vi behövde ett radikalt tillvägagångssätt för att skapa en prisvärd bil som gläder kunderna, fortsatte han.
Utvecklingen har skett i hemlighet under tre år av ett litet, så kallat ”skunkworks-team” i Kalifornien, med en tiondel av den personal som normalt används för ett sådant projekt. Enligt Doug Field, Fords design- och digitaliseringschef, var mantrat ”den bästa delen är ingen del alls”. Fokus har varit förenkling och effektivitet. En linje som vi känner igen från Mercedes och BMW, där effektivitet har varit en viktigt del i framtagandet av nya plattformar till modeller som Mercedes CLA och BMW iX3 50.
Resultatet är en helt ny tillverkningsprocess inspirerad av en trädformation istället för en traditionell löpande band-princip. Bilen byggs i tre parallella moduler som sedan sammanfogas, vilket ska ge bättre åtkomst och ergonomi för montörerna. Genom att använda så kallad gigacasting, där stora delar gjuts i ett stycke, har man kunnat reducera antalet karossdelar med 75 procent och antalet svetsar med två tredjedelar. Ford hävdar att de blir först med denna typ av tillverkningsmetod, men påminner mycket om de det sätt som Tesla planerar framtida biltillverkning på.

Även ledningsnätet har bantats kraftigt.
– Teamet har lyckats reducera kablarna med cirka 1,2 kilometer, sa Doug Field.
Den nya pickupen, som ska starta på 30.000 dollar, uppges vara rymligare interiört än en Toyota RAV4, men med både en frunk och ett pickup-flak. Prestandan ska vara snabbare än en Mustang med dubbelturbo, och bilen ska kunna driva ett hem med ström i upp till sex dagar.
Batterierna är av typen prismatiska LFP (litiumjärnfosfat), fria från kobolt och nickel, och kommer att tillverkas i USA. Enligt Ford ska den nya plattformens effektivitet göra det möjligt att uppnå samma räckvidd med en tredjedel mindre batteri jämfört med en första generationens elbil.
För att möjliggöra produktionen investerar Ford totalt 5 miljarder dollar. Två miljarder dollar går till att modernisera fabriken i Louisville, vilket säkrar 2200 jobb. Ytterligare tre miljarder dollar investeras i en ny batterifabrik i Michigan, vilket skapar nästan 2000 nya jobb.
– Vi hade kunnat flytta ett sådant här projekt till Sydkorea eller Japan för lägre kostnader, men det är inte så vi gör på Ford. Vi tar kampen mot våra konkurrenter, inklusive de kinesiska, med team över hela USA, sade Jim Farley. Han betonade dock att projektet är en ”satsning” (”a bet”) och att det finns risker, men att målet är att skapa en lönsam produkt.
Ford visade inte upp bilen, men under presentationen fick man se en film när medarbetare fick se en prototyp. Bilden till den här artikeln är därmed AI-genererad. Pickupen ska lanseras om två år. Inom en snar framtid ska bilen visas upp tillsammans med bilens specifikationer.