Fords storsäljande pickup F-150 kommer som elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 maj 2021

Ford F-150 är inte bara världens mest sålda pickup. Det är även en av världens mest sålda bilar alla kategorier – även om det är något vi inte märker av på våra vägar.

Men hemma i USA säljs den i omkring en miljon exemplar årligen. När Ford nu presentererar F-150 Lightning med eldrift är det alltså en större nyhet än vad vi här i Sverige kanske tror.

Modellen bygger på den senaste versionen av F-150 från förra året, men har fått en ny sluten front och en främre ljusramp som sträcker sig mellan strålkastarna.

Som väntat erbjuds den med fyrhjulsdrift från en elmotor på varje axel. Tillsammans ger de en effekt på 563 hästkrafter. Det gör F-150 Lightning till den mest kraftfulla versionen någonsin av Fords långkörare som lanserades redan på 1940-talet.

I hytten finns plats för fem personer och där hittas samma stående skärm på 15,5 tum som i Mustang Mach-E och infotainmentsystemet Sync 4A med bland annat röststyrning.

0-100 km/h –  eller 0-96,6 km/h då det anges för 0-60 miles per hour – ska gå på lite mer än fyra sekunder när bilen är utrustad med det större batteripaketet.

Ford avslöjar däremot inte vilka storlekar på batteriet som erbjuds. Istället får vi veta att räckvidden för det mindre är 37 mil och för det större 42 mil, enligt den amerikanska körcykeln EPA.

Enligt beräkningar borde det handla om ganska stora batteripaket, där det större är på kring 170 kWh och det mindre omkring omkring 140 kWh.

Det går att snabbladda med upp till 150 kW och från 15 till 80 procent ska gå på 40 minuter.

F-150 Lightning bjuder på vad som måste vara marknadens största frunk på 400 liter – alltså lika mycket som bagageluckan i en vanlig mellanklassbil. Bilen stödjer tvåvägsladdning och både i frunken och på flaket hittas eluttag som kan ge upp till hela 9,6 kW för att koppla in verktyg eller andra prylar. I basutförande är effekten på 2,4 kW.

Enligt Ford ska F-150 Lightning med det större batteriet kunna ge ström till ett hem i upp till tre dagar eller hela tio dagar om ”strömmen rationeras”.  Beräkningen bygger på en daglig konsumtion av 30 kWh.

Ford planerar även att lansera funktionen ”Intelligent Power”. Med det ska bilen automatiskt ge ström till huset när elpriserna är som högst och ladda batteriet när de är som lägst.

Bilen kan lasta 900 kg, men för den som behöver mer ska den kunna dra ett släp på upp till 4,5 ton. Sensorer känner av vikten för att anpassa beräknad räckvidd och systemet Pro Trailer Hitch Assist hjälper till med styrning, gaspådrag och inbromsning när det hängs på ett släp.

F-150 Lightniing börjar tillverkas i höst med lansering i slutet av året i USA. Det handlar då om versioner med extra utrustning som får ett startpris från 52 974 dollar, omkring 440 000 kronor. I början av nästa år kommer även en enklare instegsmodell som får ett pris från 39 974 dollar, omkring 330 000 kronor.

Om och när den även börjar säljas på den här sidan Atlanten är ännu inte sagt.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!