/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2Fbmw_iX3_neue_klasse_pre-8.jpg)
Försiktig lansering av BMW Neue Klasse med ”bara” 600.000 elmotorer?
Carl Undéhn
3 jul 2025
I flera år har BMW talat om Neue Klasse, den nya generationen elbilar som i höst till slut lanseras i form av en ny version av elsuven iX3. Med Neue Klasse inför BMW en plattform som främst är framtagen för eldrift och i alla fall på pappret ser ut som ett tekniskt kliv framåt. Med nya generationer av både drivlina och batteriet samt 800-voltsteknik för laddning med upp till 400 kW, men också en ny elektronisk arkitektur med fyra så kallade ”Super Brains”, centraldatorer som styr det mesta av bilens funktioner.
Trots tekniken och alla år som Neue Klassa har snackats upp från BMW:s håll tolkas siffror nu att tillverkaren ändå planera en försiktig lansering av den nya generationens elbilar. I alla fall av branschtidningen Automobilwoche. Bakgrunden är att motorfabriken i österrikiska Steyr har byggts om för över fem miljarder kronor för att kunna tillverka upp till 600.000 elmotorer om året till modellerna inom Neue Klasse.
Det kan låta som mycket, men Automobilwoche sätter det i förhållande till BMW:s totala försäljning som förra året uppgick till 2,2 miljoner bilar, eller 2,45 om även Mini och Rolls Royce som ägs av BMW Group räknas in. 2024 stod de helt elektriska modellerna för 17,4 procent av försäljningen inom BMW Group. Med en elmotor i varje elbil skulle de 600.000 motorerna då räcka för att elbilarna står för 25 procent av försäljningen. Då flera modeller använder mer än en elmotor är det verkliga andelen lägre än så. Å andra sidan säljer BMW även i fortsättningen inte enbart elbilar inom Neue Klasse. Dessutom, för den kinesiska marknaden kommer det även tillverkas elbilar och elmotorer till dem lokalt, som alltså inte ingår i beräkningen.