Fortsatt minskad försäljning för Volvo – men elbilar ökar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 dec 2025

I november sålde Volvo Cars totalt 60.244 bilar, vilket var 10 procent färre än vad tillverkaren sålde under samma månad förra året. Hittills i år har försäljningen minskat med 8 procent och försäljningschefen Erik Severinson förklarar den senaste månadens minskning med de ”pågående strukturella och transformativa utmaningar som påverkar både Volvo Cars och branschen i […]

I november sålde Volvo Cars totalt 60.244 bilar, vilket var 10 procent färre än vad tillverkaren sålde under samma månad förra året. Hittills i år har försäljningen minskat med 8 procent och försäljningschefen Erik Severinson förklarar den senaste månadens minskning med de ”pågående strukturella och transformativa utmaningar som påverkar både Volvo Cars och branschen i stort”.

I november minskade försäljningen av både ladd- och mildhybrider med 12 respektive 14 procent, jämfört med november 2024. En ljusglimt bland alla minustecken är de helt eldrivna modellerna, som i november ökade med 4 procent. Hittills i år har däremot försäljningen av helt eldrivna modeller minskat med 17 procent.

– Trots en nedgång i den totala försäljningen är vi positiva till försäljningsökningen för våra helelektriska bilar och de ökade leveranserna av den nya långdistansplug-in-hybriden XC70 i Kina, vilket fortsätter att stärka vår position inom det snabbt växande segmentet för eldrivna bilar. Försäljningen i USA är dock fortsatt dämpad efter avskaffandet av skattelättnaderna för elbilar, säger Erik Severinson.

Som under lång tid innan var också i november suven XC60 tillverkarens mest sålda bil med 16.267 exemplar.