Sval här – men Toyota bZ4X är stekhet hos våra grannar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

17 feb 2025

Toyota fick en inte helt lyckad start på sin första helt eldrivna modell bZ4X. Både vi på Elbilen och en rad andra medier uppmärksammade problem med en stor skillnad i verklig räckvidd och vad som utlovades enligt WLTP. Något som visade sig bero på att Toyota lagt in en stor buffert för att skydda batteriet och kom att ändras med en uppdatering.

Hur rapporteringen om det påverkat försäljningen är oklart, men förra året registrerades endast 605 exemplar av Toyota bZ4X in i Sverige. Under det här årets första månad var det 81 exemplar, men hos våra grannar i Norge och Danmark fick bZ 4X en betydligt bättre start.

I båda länder var Toyota bZ4X den mest registrerade bilmodellen under januari. För Norges del innebar det 1.188 exemplar och i Danmark 689 exemplar – alltså fler än vad som regisserades in här under hela förra året.

Någon jättestor skillnad i pris mellan länderna är det inte, i alla fall när det räknas om till svenska kronor. I Danmark säljs Toyota bZ4X nu från 299.990 kronor, vilket motsvarar 450.000 svenska kronor. I Norge börjar priset på 433.200 kronor, som är knappt 420.000 svenska kronor. Här i Sverige börjar priset för bZ4X på 469.900 kronor.

– Vi är glada över att så många danskar har uppmärksammat elbilen bZ4X och dess många fördelar, till exempel den sedvanligt höga Toyota-kvaliteten, goda köregenskaper, attraktiva priser för både köp och privatleasing och upp till 10 års eller 1 miljon kilometers garanti på batterikapaciteten, säger Anders Nystrup som är presschef för Toyota i Danmark.

Annons:
Annons: