Annons:

Från bilar till mode – då slutar Renualtchefen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 jun 2025

Om Luca de Meo är den bäst klädda chefen i bilindustrin låter vi vara osagt. Ett intresse för design har han säkert. Det lyser igenom i att han som chef för Renault gett grönt ljus till projekt som nya Renault 5 (läs vår provkörning här) och innan som chef hos Fiat ledde projektet som återskapade klassikern Fiat 500. Även mode verkar vara ett intresse hos italienaren, som har en lång bakgrund inom bilindustrin och även har varit hos Volkswagenkoncernen och Toyota. För till sommaren lämnar han posten som chef för Renaultgruppen och går då till lyxkoncernen Kring som har märken som Gucci, Brioni och Balenciaga i sin portfölj. Enligt ett pressmeddelande från Renault avgår Luca de Meo för att ”söka nya utmaningar utanför fordonssektorn”. Vem som kommer efterträda honom är ännu inte klart.
– Det kommer en tid i livet då man vet att jobbet är gjort, kommenterar Luca de Meo beslutet.

Luca de Meo har lett Renaultgruppen sedan 2020 och året efter lanserade han strategin ”Renaulution”. Syftet var att i tre steg göra Renault, inklusive märkena Dacia och Alpine, mer digitalt, mer eldrivet och mer lönsamt. Elbilar spelade där en viktig roll och de senaste åren har ett flera fabriker i norra Frankrike kopplats samman till ett kluster som kallas ElectriCity, med tillverkning av både batterier och bilar. Samtidigt har elbilsdivisionen Ampere bildats, som utvecklar teknik för eldrift samt digitala tjänster, och Mobilize som håller i laddningstjänster.

Förutom Renault 5, som uppges varit ett viktigt projekt för Luca de Meo, har märket även återupplivat Renault 4 som elbil. Båda modeller använder den nyutvecklade plattformen Ampr Small som återanvänder en stor del komponenter från tidigare plattformer och genom det ska vara en kostnadseffektiv lösning. Nästa år ska även småbilen Twingo komma i en ny, eldriven version som kommer hämta mycket inspiration från originalet.

Även det nischade sportbilsmärket Alpine har under Luca de Meos ledning satsat framåt, och då med eldrift. Märket ska lansera vad som kallas ett ”drömgarage” med flera nya eldrivna modeller som ska locka en yngre publik. Hittills har vi fått se Alpine A290 (läs vår provkörning här) och nyligen visades nästa modell A390.

Annons:
Annons:
Annons: