Renault 5 Prototype (8)

Frankrike ska bli ledande inom tillverkning av elbilar 2030

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 okt 2021

De franska biltillverkarna har under det senaste året lagt fram allt mer tydliga strategier mot eldrift. Citroën och Peugeot ingår i den stora koncernen Stellantis som ska investera omkring 300 miljarder kronor i elektrifiering fram till 2025 och bland annat ska Citroëns premiummärke DS endast tillverka elbilar från 2024.

Med strategin ”Renaulution” går konkurrenten Renault hårdare fram och ska bygga både en batterifabrik och binda ihop sina nordfranska fabriker till klustret ”ElectriCity” där det ska tillverkas 500 000 elbilar årligen.

Nu kommer även stöd från högsta ort, nämligen Frankrikes president Emmanuel Macron. Med den nya planen ”France 2030” vill regeringen modernisa landets industri genom att investera 30 miljarder Euro, omkring 300 miljarder kronor.

En del i planen är att det ska tillverkas två miljoner ”elektrifierade” bilar årligen i Frankrike – ett begrepp som bekant innefattar allt från rena elbilar till mildhybrider.

I det här fallet ska det handla om elbilar och laddhybrider vilket ska göra Frankrike till Europas främsta tillverkare av elbilar. Vid presentationen av planen tryckte president Macron på vikten av de tre fabriker för batterier som är planerade att byggas i landet av Renault och ACC, ett samarbete mellan Stellantis, Daimler och det franska oljebolaget Total.

Totalt investeras fyra miljarder Euro, cirka 40 miljarder kronor, i vad som kallas trafiksektorn där bilindustrin ingår. Dubbelt så mycket, åtta miljarder Euro, investeras för att minska koldioxidutsläpp inom energibranschen. För att lyckas med det fortsätter Frankrike som tidigare att satsa på kärnkraft.

Genom det vill Frankrike även bli ledande inom EU vid framställning av så kallad grön vätgas. Frankrike och Tyskland vill genom gemensamma projekt skapa storskaliga och koldioxidneutral framställning av vätgas för de båda ländernas industrier. Hur det ska gå till är däremot något som skiljer de båda länderna år. Tyskland har beslutat att stänga landets kärnkraftverk redan nästa år och vill använda överskottsenergi från vindkraft vid framställning av grön vätgas. Frankrike vill istället använda energi från landets nuvarande och kommande kärnkraftverk för att ta fram grön vätgas.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: