Fyrhjulsdrift och större batteri till Ford E-Transit Custom

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 dec 2025

Ford uppdaterar nu sin eldrivna transportbil E-Transit Custom, som kommer i flera nya versioner och börjar levereras till kunder under nästa år. Med det växer batteripaketet från tidigare 64 kWh till att nu vara på 71 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 37 mil. Ford uppger också att tiden för snabbladdning har kortats […]

Ford uppdaterar nu sin eldrivna transportbil E-Transit Custom, som kommer i flera nya versioner och börjar levereras till kunder under nästa år. Med det växer batteripaketet från tidigare 64 kWh till att nu vara på 71 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 37 mil. Ford uppger också att tiden för snabbladdning har kortats med 10 minuter och att tiden för 10 till 80 procent nu är 29 minuter.

Utöver som tidigare bakhjulsdrift går E-Transit Custom då att få även med fyrhjulsdrift där de båda drivenheterna kan agera var för sig och skicka vridmomentet där det behövs för bättre grepp och framkomlighet vid till exempel snö och is. Bilens system övervakar hjulspinn upp till 50 gånger i sekunden för tt justera vridmomentet mellan fram- och bakaxeln. Även vid inbromsning kan de båda elmotorerna bromsa varje hjul individuellt. Dragvikten är däremot oförändrad jämfört med den bakhjulsdrivna versionen och E-Transit Custom kan dra släp på upp till 2,3 ton.

Med fyrhjulsdrift går det att välja mellan tre olika effektnivåer: 100 kW (136 hk), 160 kW (218 hk) eller 210 kW (286 hk), där den sistnämnda hittas hos versionerna Sport och MS-RT. Även den åttasitsiga personbilsversionen erbjuds med fyrhjulsdrift och då i versionerna Active eller Titanium X som har en effekt på 160 kW (218 hk) eller 210 kW (286 hk).

Ford E-Transit Custom har ett lastutrymme på upp till 6,8 kubikmeter och sväljer prylar på upp till 3,45 meter. Med tillvalet Pro Power Onboard går det även att driva prylar med bilens högvoltsbatteri.

Priser för de olika versioner meddelas vid ett senare tillfälle.