GAC Aion V 6C laddar batteriet ultrasnabbt

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 aug 2021

I början av året meddelade den kinesiska tillverkaren GAC, eller Guangzhou Automobile Corporation, att de gjort ”banbrytande framsteg” med batterier som använder grafen i stället för grafit som anod. Grafen har endast ett kolskikt och leder därför strömmen snabbare än grafit. Fördelen med det är att batteriet kan laddas extremt snabbt. Tekniken är däremot svår att tillverka. GAC säger sig ha utvecklat en ny metod som de kallar för ”3DG”, en förkortning för tredimensionalt grafen, som ska göra produktionen både enklare och billigare.

När GAC tmeddelade sitt banbrytande framsteget talade företaget om ”6C”, alltså att batteriet kan laddas med en kapacitet som är sex gånger batteriets.

Nyligen visade GAC upp en uppdaterad version av sin crossover-modell Aion V som då fått just tilläggsnamnet 6C. Den ska vara utrustad med ett sådant batteri med grafen-baserad teknologi. Vid demonstrationen laddade batteriet 35,1 kWh på fyra minuter och när det nått 80 procent låg hastigheten på 481 kW.

För den typen av laddning krävs naturligtvis också laddare med hög effekt. GAC har sagt att de ska bygga 100 supersnabbladdare i Kina redan i år.

Aion V 6C ska lanseras i Kina i september och ska ha en räckvidd på upp till 100 mil enligt den kinesiska körcykeln. Tillsammans med den lanseras då även modellen Aion V 3C, men om även den utrustas med det nyutvecklade grafenbatteriet framgår inte.

Laddtiden upp till 80 procent uppges vara 16 minuter för Aion V 3C som får en räckvidd på 50 mil.

Det är idag oklart om och när GAC även kommer sälja sina bilar i Europa. Företaget har tidigare deltagit vid bland annat bilsalongen i Paris och säger sig vara intresserade av lansera modeller både i Europa och USA.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!