Geely HQ_Foto_GEely

Geely vill sälja en miljon elbilar om året 2025

Carl Undéhn

Carl Undéhn

5 nov 2021

Volvo är – till slut – nu börsnoterat, men huvudägaren kommer även i fortsättningen vara kinesiska Geely. Som en stor koncern har Geely fler märken än Volvo i sin portfölj, som dessutom har växt med nya märken bara det senaste året.

Med ”Smart Geely Plan” presenteras nu nya mål och strategier för de olika märkena inom Geely fram till 2025. Fram tills dess ska 25 nya modeller lanseras och samma år vill koncernen sälja en miljon elbilar årligen. Det innebär en knapp tredjedel av det totala målet som är 3,65 miljoner sålda bilar per år.

Geely säger att de ska möta konkurrensen från andra genom de fyra plattformarna BMA, CMA, SPA och SEA som de utvecklat tillsammans med Volvo. I övrigt handlar ”Smart Geely Plan” främst om koncernens andra märken.

Huvudmarknaden kommer även i fortsättningen vara Kina, men Geely planerar även ökad export. 2025 vill Geely sälja 600 000 bilar utanför Kina och kommer då främst rikta sig till närliggande länder i Sydostasien, men även Mellanöstern, Sydamerika och östra Europa.  

Geelys lågprismärke Geometry ska lansera fem nya elbilar till 2025. Men framförallt lägger Geely stort fokus på det nya nya elbilsmärket Zeekr, som lanserades tidigare i år, för att lyckas med målet på en miljon sålda elbilar årligen.

Koncernen meddelar också att de utvecklar drivlinan för elbilar och kommer från 2023 lansera modeller med 800-voltssystem som använder sig av kiselkarbid som halvledare, ett material som ger mindre energiförluster i form av värme.

Dessutom meddelas att ytterligare två nya märken ska lanseras där det ena ska tillverka elbilar och det andra hybridmodeller.

Geely kommer precis som kinesiska Nio erbjuda stationer för batteribyten som alternativ för laddning och planerar 5 000 stationer i Kina. Där ska det gå att genomföra ett batteribyte på under en minut, eller ”59 sekunder” som Geely skriver.

Stort fokus under kommande år ska enligt Geely ligga på ”intelligenta” modeller. Det innebär ökade satsningar på mjukvara och uppkoppling, men även investeringar i självkörning. 2025 ska tekniker för självkörning i nivå 4 finnas tillgänglig och efter det även nivå 5.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: