Genesis visar nästa elbil för Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 aug 2021

Den som velat köra en modell från Hyundais lyxmärke Genesis här i Sverige har varit tvungen att importera sin bil. Märket har inte funnits på den europeiska marknaden. Men nu ska det till slut lanseras och med det även tre nya elbilar.

Genesis visar nu upp bilder på en av de kommande modellerna, en elsuv med namnet GV60. Precis som Ioniq 5 från Hyundai och EV6 från koncernsyskonet Kia är också GV60 byggd på elbilsplattformen E-GMP. Därför kan vi räkna med att modellen delar en del teknik med Ioniq 5 och EV6, även om Genesis själva är sparsamma med de tekniska detaljerna.

Det sägs ingenting om den kommer erbjudas med fyrhjulsdrift eller storleken på batterierna. Men även de borde hamna kring samma storlek som hos Ioniq 5 och EV6 och en räckvidd på upp till 50 mil är att förvänta.

Bekräftat är i alla fall att GV60 får samma 800-voltssystem som de andra modellerna byggda på E-GMP. Ioniq 5 och EV6 kan tack vare det ladda från tio till 80 procent på 18 minuter.

Designmässigt sticker GV60 ut från släktingarna från Hyundai och Kia med mer rundade former. Typiskt för Genesis är de tvådelade strålkastarna som hittas både fram och bak.

På insidan känns en del element igen från de andra modellerna på E-GMP. Bland annat ratten och bakom den hittas en liknande liggande skärm.

Modellen får också digitala backspeglar med skärmar placerade i hörnet av dörrarna.

GV60 ser ut att bjuda på en mindre luftig miljö än i Ioniq 5 och materialvalen ska enligt Genesis vara mer exklsuiva. Växelväljaren är till exempel i form av en rundad kristall. Den ska kunnan lysa i olika färger för att både skapa stämning och informera om trafik.

GV60 får också digitala backspeglar med skärmar placerade i hörnet av dörrarna.

– När vi lanserades i Europa lovade vi att ta fram tre elbilar till regionen under det första året. Vi är stolta över att GV60 blir vår andra elbil för Europa, strax efter lanseringen av den elektrifierade G80, säger Dominique Bosch som är chef för Genesis i Europa.

Den första elbilen de visade var sedanen Electrified G80, som är en elektrifierad version av samma bil med förbränningsmotor. Att skapa en elbil utifrån en fossilbil leder ibland till kompromisser. Men på pappret ser även den ut att hålla en hög teknisk nivå med fyrhjulsdrift, 370 hästkrafter samt även den ett 800-voltssystem för snabb laddning.

När GV60 och Electrified G80 börjar säljas och till vilket pris är ännu inte bekant. Inte heller vas den tredje utlovade elbilen kan handla om för modell. Men den kommer förmodligen inte vara byggd på plattformen E-GMP.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!