Annons:

Genombrott – då tillverkar Chery eget solid state-batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

20 okt 2025

Toyota gick nyligen ut och meddelade att de har som mål att bli först i världen med ”praktisk användning” av solid state-batterier. Alltså att lansera en modell med batterier som har en fast i stället för flytande elektorat och då från 2027. Men om de verkligen hinner bli först återstår att se. För presenterar kinesiska […]

Toyota gick nyligen ut och meddelade att de har som mål att bli först i världen med ”praktisk användning” av solid state-batterier. Alltså att lansera en modell med batterier som har en fast i stället för flytande elektorat och då från 2027.

Men om de verkligen hinner bli först återstår att se. För presenterar kinesiska Chery ett egenutvecklad solid state-batteri kallat Rhino-S som de vill börja tillverka i liten skala nästa år och i större volymer från 2027. Batteriet uppges ha en hög energidensitet på 600 Wh/kg. Monterat i en elbil uppges batteriet kunna ge en räckvidd på 130 mil. Någon information kring vilken laddeffekt det klarar har inte presenterats.

Solid state-batterier är något som flera tillverkare och batteriutvecklare jobbar på sedan många år. Med fast elektrolyt går det att tillverka batterier med högre energidensitet – med längre räckvidd som följd – och som kan laddas snabbare än dagens batterier. Tekniken är inte ny, men hittillshar ingen kluckats med lönsam massatillverkning. De senaste åren har det sett ut som att en rad genombrott är på väg att vara nära, något som vi gått igenom mer ingående i den här artikeln.

Just Chery meddelade också redan förra året att de bygger världens första fabrik för masstillverkning av solid state-batterier. Arbetet sker i samarbete med partners från Japan, Thailand samt den kinesiska batteritillverkaren Gotion Hi-Tech. Årskapaciteten uppgavs då vara planerad till 1,25 GWh, vilket är en låg siffra jämfört med andra batterifabriker.