Gigafabrik ska lägga grunden för Volkswagens batteristrategi

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 jul 2022

Den ursprungliga tanken var att Volkswagen skulle bygga en batterifabrik i tyska Salzgitter tillsammans med svenska Northvolt. Men planen lades ned, utan någon egentlig förklaring.

I stället tog Volkswagen projektet i egna händer. Och nu har de första spadtagen tagits för batterifabriken som ska stå klar 2025. Den uppges bli stor som 30 fotbollsplaner, få en årliga produktionskapacitet på 40 GWh och ska tillverka Volkswagens planerade så kallade ”enhetliga cell”.

Målet med cellen är att kunna sänka batterikostnaden med hela 50 procent.

Det ska bli möjligt genom synergieffekter mellan de sex Gigafabriker för batteritillverkning i Europa som Volkswagenkoncernen planerar till år 2030.

Och där kommer återigen Northvolt in i bilden. Även om Volkswagen nu bygger fabriken i Salzgitter på egen hand ingår även Northvolt och fabriken i Skellefteå i koncernens hela system för masstillverkning av battericeller som ska sätta en ny industristandard.

Men det är i Salzgitter som enhetscellen ska utvecklas för att sedan kunna tillverkas i koncernens övriga batterifabriker.

Byggstarten av fabriken i Salzgitter betyder också starten för PowerCo, som blir Volkswagens nya företag för batteritillverkning.

Det ska enligt Volkswagenkoncernen ansvara för ”aktiviteter längs hela batterivärdekedjan”. Det innebär bland annat utveckling av battericeller och maskiner för tillverkning.

-När vi bygger vår första egna cellfabrik implementerar vi samtidigt vår tekniska färdplan. PowerCo kommer att bli en global spelare inom batterier, säger Thomas Schnall som är ansvarig för teknisk utveckling hos Volkswagen.

Även den ”vertikala integreringen av värdekedjan” hamnar under det nya företagets ansvarsområden. Till vilken grad framgår inte, men enligt Thomas Schmall från Volkswagenkoncernen handlar det om ett cirkulärt tänkande kring batteritillverkning.

– Företagets främsta styrka kommer att vara vertikal integration från råvaror och cellen hela vägen till återvinning. I framtiden kommer vi att hantera alla relevanta aktiviteter internt och vi kommer att få en strategisk konkurrensfördel i kampen om att ta ledningen inom e-mobilitet, säger han i ett uttalande.

Den nya enhetliga cellen ska tillverkas med grön el med upp till 90 procent återvunna material.

Planen är också att fabriken i Salzgitter kommer spela en central roll i Volkswagens strategi för batterier.

Salzgitter blir koncernens ”Global Battery Hub” och ska vara förebild för koncernens övriga batterifabriker

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: