2022 Chevrolet Bolt EUV_Foto_GM

GM uppdaterar Bolt EV och presenterar Bolt EUV

Carl Undéhn

Carl Undéhn

15 feb 2021

Vid sidan av förkortningarna SUV och CUV finns även det mindre använda EUV – för ”Electric Utility Vehicle”. Det är också vad General Motors kallar sin senaste version av Chevrolet Bolt med eldrift som presenterades på söndagen.

Sedan några år säljer General Motors Chevrolet Bolt EV på den amerikanska marknaden, en bil som är i princip samma som vi känner som den lite bortglömda Opel Ampera-E här.

Igår presenterades en ny uppdaterad version av Bolt EV tillsammans med den nya modellen Bolt EUV. Den senare ska ses som ett svar på den stora efterfrågan på SUV:ar, framförallt på den amerikanska marknaden där segmentet dominerar.

2022 Chevrolet Bolt EV_Foto_GM
Uppdaterade Chevrolet Bolt EV

Om det verkligen handlar om en ”äkta” SUV kan diskuteras och skillnaderna gentemot vanliga Bolt EV är små.  Bolt EUV är drygt 15 centimeter längre, endast en halv centimeter högre och saknar fyrhjulsdrift. Men General Motors försvarade benämningen EUV.

– Den har proportioner som en SUV och den är utformad som en SUV. Jag skulle inte köpa idéen om att en bil måste ha fyrhjulsdrift för att vara en SUV, sade Jesse Ortega som lett utvecklingen av de båda Bolt-modellerna till CNN i samband med presentationen.

Bolt EUV ska börja tillverkas under våren. Lanseringen kommer nästan ett år tidigare än vad som tidigare har sagts och är en del i General Motors nyligen utannonserade storsatsning på elbilar.

2022 Chevrolet Bolt EUV_Foto_GM

De båda modellerna får samma litiumjonbatteri på 65 kWh som ska ge Bolt EV en räckvidd på knappt 42 mil och Bolt EUV strax över 40 mil. Omkring 15 mils räckvidd ska kunna snabbladdas på 30 minuter. Modellerna har också ett aktivt värmesystem som använder sig av kylarvätska för att batteriet ska hålla en ideal temperatur.

De båda Bolt-modellerna kommer däremot inte med GM:s nya Ultium-batteri och bygger heller inte på koncernens nya elbilsplattform.

På grund av amerikanska regler för miljöbonus och det faktum att General Motors har sålt så många elbilar att Bolt-modellerna inte längre omfattas av statligt stöd har gjort att bilarna får ett lågt pris, i alla fall i USA.

Den uppdaterade Bolt EV får ett startpris på 32 000 dollar, omkring 265 000 kronor, vilket är  5 000 dollar lägre än nuvarande version. Den nya Bolt EUV får ett startpris på 34 000 dollar, omkring 280 000 kronor.

Information om lanseringsdatum eller priser i Sverige har ännu inte släppts.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: