Granskning visar: problematiska leveranskedjor hos BMW, Tesla och Volvo

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 dec 2023

Aftonbladet har i helgen publicerat en uppmärksammad granskning av varifrån biltillverkare hämtar mineralen glimmer, som används för batteriisolering vid tillverkning av elbilar. I artikeln visar tidningen att bland BWM, Tesla och Volvo köper in glimmer som via mellanhänder i Kina bryts av barnarbetare på Madagaskar.

Alla tre företag meddelar att det inte stämmer överens med deras regler för ansvarsfulla inköp. Volvo uppger också till Aftonbladet att de inte köpt glimmer som kommer från Madagaskar. Däremot visar en uppföljande artikel från tidningen att Volvo köper det från Ryssland.

Enligt Volvo inledde företaget ett projekt att hitta glimmer från annat håll än Ryssland när landet inledde sitt krig mot grannen Ukraina. Kriget i Ukraina har snart pågått i två år, men Volvo uppger att de nu har hittat ett annat alternativ.

BMW medger att de köper glimmer från det kinesiska företag som hämtar mineralen från gruvorna på Madagaskar. Biltillverkaren skriver att ”Enligt våra inköpsvillkor är de skyldiga att följa lagkrav och omfattande miljö- och sociala standarder och måste även överföra dessa till sina underleverantörer. Detta inkluderar också ett tydligt förbud mot barnarbete”. Om någon sådan kontroll är möjlig är däremot oklart då det inte finns någon teknik för att spåra glimmer från Madagaskar.

Tesla kommenterar inte importen av glimmer, utan hänvisar till tre policydokument kring principer som mänskliga rättigheter och hälsa. På plattformen X, som ägs av Teslas chef Elon Musk, har Aftonbladets artikel också flaggats som att innehållet kan vara vilseledande.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: