Elbilen logo Meny

Great Wall Motors öppnar europeiskt huvudkontor

Att vi kommer se nya och framför allt kinesiska märken bland bilarna på våra vägar är det nog ingen som tvivlar på. Norge får ofta agera testballong och där finns redan märken som XPeng, MG, Maxus, Nio och BYD.

En av Kinas största tillverkare, Great Wall Motors, meddelar nu att de öppnar ett huvudkontor för Europa i tyska München. Där har bland annat kinesiska Nio redan ett designkontor och även uppstickaren Aiways har sin europacentral i den sydtyska storstaden.

BMW ser alltså ut att få en del ny konkurrens på hemmaplan.

Inom Great Wall Motors finns flera märken och för tillfället mest aktuellt är Ora och deras elbilar som alla heter något med ”Cat”.

Under bilmässan IAA i München tidigare i år meddelades att den lilla elbilen Ora Good Cat lanseras i Europa redan i år, då med namnet Ora Cat. I Tyskland ska det snart gå att beställa bilen och en lansering i Sverige är bekräftad till nästa år.

Priserna är inte klara, men de ser ut att bli konkurrenskraftiga. I Tyskland ska det börja från omkring 300 000 kronor med det mindre batteripaketet på 49 kWh som ger en räckvidd på 33 mil. Bilen erbjuds även med ett större batteripaket på 63 kWh som då ska ge en räckvidd på 42 mil, men för den versionen finns ännu inga prisuppgifter.

Däremot har Great Wall Motors antytt att Ora Cat kommer erbjudas i en ännu billigare och enklare basversion längre fram. Lanseringsverisonen kommer nämligen med en hel del teknik som 360-graderskamera, parkeringsassistent, en pekskärm på 20,5 tum och ansiktsigenkänning som ställer in stolen efter personen som sätter sig i bilen.

Enligt Qiao Xianghua, europachef hos Great Wall Motors, vill tillverka locka köpare genom att vara kundorienterade och erbjuda som europeiska köpare vill ha.

– Vi värdesätter konsumenternas erfarenheter och kommer att låta oss styras av deras önskemål, säger han i ett uttalande.

Satsningen i Europa innefattar även bygget av en batterifabrik med en årlig tillverkningskapacitet på 24 GWh i västra Tyskland samt satsningar på laddinfrastruktur.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-11-23