Greenpeace: ingen biltillverkare gör tillräckligt för minskade utsläpp
Carl Undéhn
4 nov 2021
I samband med det pågående klimattoppmötet COP26 i Glasgow har Greenpeace släppt en rapport om bilindustrins miljöpåverkan. Och det är ingen munter läsning för biltillverkarna.
I synnerhet inte för Toyota, världens största biltillverkare, och koncernen Stellantis som rankas som sämst i sammanställningen.
Greenpeace har satt betyg på tio tillverkare enligt skalan ”A” till ”F” beroende på hur de arbetar för att minska koldioxidutsläppen och ta fram hållbara alternativ till dagens förbränningsmotorer. Även hur företagen arbetar med att minska utsläpp under tillverkning och användning av återvunna material vägdes in i betygsättningen.
Både Toyota och Stellantis, där bland annat Opel, Fiat, Peugeot och Citroën ingår, får betyget ”F – –”, alltså mer än underkänt.
”Toyota är en av de mest högljudda aktörerna i branschen som förespråkar fordon med förbränningsmotorer, och till och med dess investerare har satt press på företaget att upphöra med sin negativa klimatfientliga lobbyverksamhet”, skriver Greenpeace i rapporten.
Betyget ”A” var det ingen som fick och generellt sågar Greenpeace strategin hos alla tillverkare som ingick i undersökningen. Ford och Daimler fick betyget ”F –” och om Honda, Nissan och Kia/Hyundai ska glädjas över att de i alla fall fick ”F +” kan man fråga sig.
Bäst gick det kanske lite oväntat för amerikanska General Motors, som tilldelades betyget ”C –” vilket var det högsta i undersökningen. Men GM drar nytta av sitt samarbete med kinesiska SAIC som resulterat i den lilla och i Kina mycket framgångsrika elbilen Hong Guang Mini EV.
Däremellan hittas Volkswagen och Renault, två tillverkare som kan tyckas ha gjort eller i alla fall vara på gång att driva på omställningen till eldrift i Europa. Men båda tillverkare kritiseras för att ännu inte satt något mål för när den sista fossilbilen ska byggas.
De fick därför nöja sig med betyget ”D –” för Renault och ett slätt ”D” för Volkswagen.