Gruvbolag utvecklar ”evighetståg” som laddas av bromsenergi

Carl Undéhn

Carl Undéhn

7 mar 2022

Det australiensiska gruvbolaget Fortescue vill byta ut sina diesellok som idag transporterar järnmalm omkring 30 mil genom ett stäpp- och ökenliknande landskap. Men i stället för att sätta upp kontaktledningar för att elektrifiera sträckan satsar de på en annan lösning.

Tillsammans med det brittiska företaget Williams Advanced Engineering ska de utveckla batteridrivna tåg som huvudsakligen laddas genom bromskraftregenerering.

Williams Advance Engineering har tidigare främst utvecklat batteriteknik för Formel E och även varit inblandad i supersportbilen Lotus Evija. Nu ger de sig alltså in i tågbranschen.

Sträckan från gruvorna i regionen Pilbara till hamnen i kuststaden Port Hedland sluttar nedåt. Tillräckligt mycket för att kunna generera ström på vägen dit och ha fulla batterier för att kunna köra det tomma tåget tillbaka till gruvorna.

Projektet har döpts till ”Infinity Train”, evighetståget på svenska, och ska enligt Fortescues chef Elizabeth Gaines bli världens mest effektiva eldrivna tåg. Dessutom menar företaget att tekniken kommer bli billigare än att sätta upp kontaktledningar utmed sträckan.

– Regenereringen av elektricitet på de nedåtgående fulllastade sträckan tar bort behovet av att installera infrastruktur för förnybar energiproduktion och laddning, vilket gör det till en ekonomisk lösning för att eliminera diesel och utsläpp från vår järnvägsverksamhet, säger Elizabeth Gaines i ett uttalande.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!