/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FXpenge-G9-Pan01.jpg)
Här är märkena som petade ner Tesla från tronen i kundundersökning
/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Ffredrik_sv_edit.jpg)
Fredrik Sandberg
22 aug 2025
En ny undersökning visar att elbilsägare blir allt mer nöjda med sina bilar, främst tack vare bättre räckvidd och snabbare laddning. Samtidigt visar studien att Xpeng, Porsche, Polestar och BMW nu petar ner Tesla från förstaplatsen till en femteplats. Flera europeiska märken hamnar i botten.
Den övergripande nöjdheten bland elbilsförare har ökat markant det senaste året, enligt den nya rapporten ”EV Satisfaction Study 2025”. Studien visar att viljan att rekommendera sin elbil, mätt i Net Promoter Score (NPS), har stigit från 24 till 33 poäng.
Denna positiva utveckling förklaras med att fordonens prestanda har förbättrats snabbare än kundernas stigande förväntningar. Enligt rapporten uppger nu hälften av alla elbilsägare en verklig räckvidd på över 400 kilometer under sommaren, en ökning från 38 procent föregående år. Dessutom har 75 procent av elbilarna nu stöd för snabbladdning (DC) på 150 kW eller mer.
Undersökningen avslöjar dock stora skillnader mellan olika bilmärken. Den stora nyheten är att Xpeng tar över förstaplatsen från Tesla som det märke som har de nöjdaste kunderna. Xpeng presterar på topp i nästan alla kategorier, enligt studien. Andra märken som placerar sig högt är Porsche, som får beröm för snabb laddning, och Polestar som lyfts fram för sitt användargränssnitt och sin uppkoppling.
I andra änden av skalan återfinns flera märken från Stellantis-koncernen, tillsammans med MG och Smart, som enligt rapporten släpar efter i kundnöjdhet.
Trots framsteg med räckvidd och laddning kvarstår utmaningar, främst kopplade till mjukvara och uppkoppling. Hela 73 procent av förarna har upplevt problem vid laddning och 46 procent rapporterar brister i bilens app-prestanda, framgår det av undersökningen.
Totalt tillfrågades 5 004 elbilsförare i studien som genomfördes för sjätte gången i den tysktalande delen av Europa.
