Här är Mercedes EQS – elbil med (nästan) extra allt
Carl Undéhn
15 apr 2021
Mercedes S-Klass har i flera decennier gjort anspråk på att vara världens bästa bil och en uppvisning i ny teknik. Med EQS presenterar nu Mercedes – till slut – en elbil som ska uppfylla samma krav och nivå.
Det innebär extra av nästan allt. Redan innan presentationen hade vi fått veta att den får räckvidd på upp till 77 mil. Det handlar då om versionen med det stora batteriet på 107,8 kWh. EQS ska även komma med ett mindre batteri på 90 kWh, men Mercedes avslöjar inga räckviddsiffror för den versionen.
Batterierna är också av en typ av kemi kallad NCM811, vilket innebär en låg halt av kobolt på omkring tio procent.
Bilen har ett 400-voltssystem som klarar snabbladdning på 200 kW. En dryg halvtimme ska räcka för att ladda fullt, eller 30 mils räckvidd på 15 minuter. Vi får anta att det är under optimala laddförutsättningar som det är möjligt.
Med laddbox hemma är kapaciteten 22 kW och enligt Mercedes kan EQS då ladda batteriet från 10-100 procent på fem timmar.
EQS ska komma i tre versioner, men toppmodellen med 730 hästkrafter kommer att dröja ett tag till. Till dess får vi nöja oss med de två andra versioner. De har båda en toppfart på 210 km/h och en styrbar bakaxel som i standardutörandet kan svänga 4,5 grader. Det går att köpa till en utökning till 10 grader som då uppdateras over the air.
Bakhjulsdrivna EQS 450+ har en effekt på 328 hk (245 kW) och 568 Nm och gör 0-100 på 6,2 sekunder. I versionen EQS 580 4MATIC hittas, som namnet antyder, fyrhjulsdrift, 520 hk (385 kW) och 855 Nm samt en betydligt snabbare sprint från 0-100 på 4,3 sekunder.
Det är inte värst i klassen bland elbilar, både Tesla och kommande Kia EV6 GT är snabbare från startlinjen. Men det är omkring en sekund snabbare än den aktuella versionen av S-Klass med fossildrift – och det är kanske den som i alla fall Mercedes jämför med.
Förardörren öppnas automatiskt när du närmar dig och på insidan hittas det mesta av all väntad och oväntad teknik som röststyrning, head up display med augmented reality och en ny version av infotainmentsystemet MBUX. Det både lär sig vad användaren kan tänkas vilja ha och känner av var du tittar för att sänka ljusstyrkan på övriga delar av jätteskärmen.
MBUX Hyperscreen är på hela 56 tum, men består egentligen av tre separata skärmar bakom en välvd glasskiva som sträcker sig nästan hela vägen mellan A-stolparna. Med andra ord har även medpassageraren en skärm framför sig och i baksätet hittas ytterligare tre skärmar. Två på nackstöden och ytterligare en dold i det nedfällbara armstödet.
Bilen ska även gå att få med Drive Pilot som gör den självkörande i upp till 60 km/h. Men funktionen finns till en början endast på utvalda sträckor i Tyskland, skriver Mercedes i ett pressmeddelande och ger ingen information om det är planerat även för svenska vägar.
EQS är den första modellen som byggs på Mercedes nya elbilsplattform EVA. Den har även en ovanligt strömlinjeformad kaross som skiljer sig något från de flesta sedaner. Det är ett resultat av att Mercedes har fokuserat på att sänka luftmotståndet och EQS kommer med ett cw-värde på endast 0,20.
Konkurrensen heter så klart Tesla Model S, en idag nästan tio år gammal modell. Även om den nu kommer i en uppdaterad version borde Mercedes inte nöja sig med mindre än att erbjuda en elektrisk körupplevelse som slår Model S på fingarna. Hur det är med den saken återkommer vi till när vi provkört.
Mercedes avslöjar inga svenska priser, men skriver att EQS beräknas börja säljas i juni och börja levereras i augusti.