Här är priserna för ”hyper-suven” Lotus Eletre

Carl Undéhn

Carl Undéhn

26 okt 2022

I mars presenterades Lotus Eletre som är den första av de fyra elbilar som Lotus ska lansera fram till 2026. Till skillnad från de sportbilar som märket gjort sig känt för visades då en elsuv – eller som Lotus hellre kallar den: en ”hyper-suv”.

Nu släpps fler detaljer och även priserna som i Sverige börjar på 1 130 990 kronor. Det handlar då om grundmodellen som kort och gott kallas Lotus Eletre. Med fyrhjulsdrift, 603 hästkrafter och ett vridmoment på 710 Nm ska den klarar 0-10 km/h på 4,5 sekunder. Toppfarten är satt till 258 km/h.

Redan grundmodellen kommer med mycket teknik och här blir släktbandet till nyligen visade Polestar 3 tydlig. Både Lotus och Polestar ägs precis som Volvo av Geelykoncernen.

Precis som Polestar 3 kommer även Lotus Eletre med luftfjädring och torque vectroring på bakaxeln som gör att kraften från elmotorn kan fördelas till ytterhjulet för mer exakt styrning i kurvor.

Prestandan är samma för versionen Lotus Eletre S som börjar på 1 420 990 kronor. Då ingår mer utrustning som 23 högtalare med en total effekt på 2 160 Watt, i stället för ”bara” 15 högtalare i basversionen.

Aktiv bakspoiler, tonade rutor, automatiskt avbländande backspeglar, möjligheten att ställa in belysningen i kupén och ett system för bättre luftkvalitet på insidan är andra saker som ingår.

Toppversionen Lotus Eletre R börjar på 1 750 990 kronor. Här har effekten skruvats upp ordentligt till 905 hästkrafter och vridmomentet ökats till 985 Nm. Sprinten 0–100 km/h tar då endast 2,95 sekunder och toppfarten är med 265 km/h något högre än hos de andra versionerna.

Gemensamt för alla tre är det stora batteriet på 112 kWh. Hos Lotus Eletre och Eletre S ska det räcka för en räckvidd på upp till 60 mil. Den ökade effekten hos toppversionen Eletre R gör att räckvidden där sjunker till 49 mil.

Vilken effekt bilen klarar vid snabbladdning avslöjas inte. Polestar 3 har ett 400-voltssystem och kan ladda med upp till 250 kW. Lotus Eletre har däremot ett 800-voltssystem och borde alltså kunna ladda snabbare än så. Att ladda från 10 till 80 procent ska enligt Lotus ta 20 minuter.

Lotus Eletre byggs i Kina och leverans till kund ska komma i gång under nästa år. De första exemplaren till Sverige beräknas komma till sommaren.

Lotus EletreLotus Eletre SLotus Eletre R
Räckvidd60 mil60 mil49 mil
Hästkrafter603603905
Vridmoment710710985
0-100 km/h4,5 sek4,5 sek2,95 sek
Toppfart258 km/h258 km/h265 km/h
Batteristorlek112 kWh112 kWh112 kWh
Pris1 130 990 kr1 420 990 kr1 750 990 kr

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!