Här är Volkswagen ID.Buzz

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 mar 2022

Nästan fem år efter att konceptet ID.Buzz visades är det nu dags för den äkta varan. Volkswagen har ikväll till slut visat upp de produktionsklara versionerna av ID.Buzz och ID.Buzz Cargo.

Med det vill Volkswagen presentera mer än bara en minibuss och transportbil med eldrift. ID.Buzz ska i stället vara både en känslomässig fortsättning av den klassiska minibussen T1 och en symbol för vad Volkswagen beskriver som ”intelligent, framtidsorienterad, hållbar mobilitet”.

De som fortfarande hoppats på en eldriven nytolkning av 1960-talets ”hippiebuss” får nu ge upp. Redan med maskering stod det klart att ID.Buzz har mer likheter med dagens moderna Multivan.

Men en del av lekfullheten från konceptet har bevarats. Karossens linjer är något mer rundade än hos Multivan och med avkapad motorhuv och korta överhäng får ID.Buzz en mer modern form – kanske även lite mer T1-lik. Volkswagen trycker också på att bussen har ett luftmotstånd jämförbart med en personbil med ett cd-värde på 0,285.

Bakhjulsdrift, 204 hästkrafter – och räckvidd?

Fälgarna går att få i 19, 20 eller 21 tum och lanseringsversionen mäter 4,7 meter på längden, nästan två meter bred och 1,9 meter hög. ID.Buzz är därmed 19 centimeter kortare än aktuella Multivan T6.1, men åtta centimeter bredare. Trots kortare längd ska den bjuda på mer plats än Multivan på insidan tack vare MEB-plattformens platta golv.

Där finns det plats för fem personer och bussen lastar då 1 121 liter i bagaget, eller 2 205 liter med fällt säte bak. Transportbilen ID.Buzz Cargo rymmer 3,9 kubikmeter och har en maxlast på 650 kilo. Båda versioner ska senare komma i en förlängd version och då bli sjusitsig.

Då kommer förmodligen även fyrhjulsdrift och större batterier, men först ut blir ID.Buzz med ett batteripaket på 77 kWh och en elmotor som driver på bakaxeln. Effekten är på 204 hästkrafter, vridmomentet 310 Nm och toppfarten elektroniskt begränsad till 145 km/h.

Vändradien anges till snäva elva meter – enligt Volkswagen samma som hos en Golf.

Det stora frågetecknet inför premiären har varit räckvidden. Men inte heller nu avslöjar Volkswagen hur långt bussen kommer på en laddning. Det ska vi istället få veta vid ”ett senare tillfälle”.

Med tanke på att ID.Buzz bygger på samma MEB-plattform som övriga modeller i ID-serien borde räckvidden vara i alla fall minst 35 mil.

Batteriet kan snabbladdas med 170 kW, snabbare än övriga ID-modeller som i bästa fall klarar 135 kW, eller med 11 kW vid hemmaladdning. Enligt Volkswagen tar det 30 minuter att ladda från fem till 80 procent med snabbladdare och ID.Buzz kommer både med möjligheten att dela med sig av ström till sitt hem och funktionen Plug & Charge från fabrik. Bilen kan då kommunicera med snabbladdare från bland annat Ionity och Eon vilket tar bort behovet av taggar och laddkort.

Färgklick i vardagen

Förarmiljön känns igen från övriga ID-modeller med en skärm på 5,3 tum bakom ratten och en pekskärm på 10 eller 12 tum mitt på instrumentpanelen. Men vid en närmre blick ser det ut som att Volkswagen har lagt större vikt vid detaljerna. Bland annat finns bilens siluett ingraverad i stolarnas nedre del och i bagageutrymmet. Stolarna fram har naturligtvis armstöd och den bakre sätesraden går att skjuta på längden.

Den som vill sätta färg på vardagen kan välja mellan elva lackkombinationer, varav fyra är tvåfärgslackeringar med vit som bas. Som tillval går det även att matcha inrednings färgskala med lacken på utsidan. Även cargo-versionen bjuder på 11 lackfärger. Men på insidan är det där mer sobert med svart och grått.

Färger används också för varningar med ID.Light, en ljusslinga på instrumentbrädan som kan ändra färg både som helhet och endast vissa delar. Lyser den vänstra delen av slingan upp kan den till exempel varna för ett hinder på den sidan av vägen eller att det är dags att byta fil.

Till standardutrustningen hör också ett stämningsljus i kupén med tio olika färger som kan ökas till 30 färger som tillval.

Inne i bussen hittas också en ”Buzz-Box” med isskrapa, kapsylöppnare och två fack på 1,4 och 5 liter. För att väcka reslusten finns även en världskarta ingraverad på sidan av den utdragbara lådan.

Hållbar produktion och delvis självkörande

Det ”framtidsorienterade” hittas framförallt i produktionen och materialvalet. ID.Buzz levereras koldioxidneutral till kund med vegan interiör. Istället för läder är rätten klädd i polyuretan och innertaket samt ”stora delar” av golv och sittdynor utgörs av material från återvunna PET-flaskor. Volkswagen lovar också att ge batterierna ett förlängt liv och användas i energilager när bussen slutat rulla.

Med ID.Buzz tar Volkswagen ytterligare några steg mot de helt självkörande bilar som ska lanseras kring 2026. Förutom möjligheten att ”spela in” parkeringssituationer som lär bussen att parkera på en viss plats klarar den automatiska filbyten på motorväg. Travel Assist-funktionen använder ”svärmdata” och tar in information från andra bilar längre fram på vägen som kan dela med sig av kördata. Så ska ID.Buzz kunna hålla sig på vägen automatiskt även när det saknas vägmarkeringar.

ID.Buzz kan även kommunicera med andra fordon genom Car2X och ta emot trafikvarningar och sammanlagt går det att utrusta sin ID.Buzz med 30 olika assistanssystem.

Exakt när ID.Buzz lanseras och vad de svenska priserna blir har ännu inte meddelats. Klart är att den först kommer med utrustningspaketet Pro där det ingår bland annat funktionen att lära bilen parkera på en plats och Travel Assist med ”svärmdata”.

Senare ska även den enklare Pure erbjudas som då också får ett ”instegsbatteri” – oklart om det då handlar om ett mindre batteripaket.

Hela presentationen går att se nedan.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!