/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F07%2FTesla-Supercharger-LostHills01.jpg)
Här driver Tesla 84 snabbladdare utan uppkoppling till elnätet
Carl Undéhn
8 jul 2025
Batterilager används ibland vid laddstationer för att hjälpa till med att kunna erbjuda en hög laddeffekt. Batterierna kan laddas upp långsamt, utan särskild elanslutning, och se till att det kommer tillräckligt med effekt ur laddstolparna under dygnets alla timmar.
Tesla tar konceptet med batterilager däremot längre. En ny Superchargerstation med 84 laddplatser i Lost Hills, Kalifornien, är enligt Tesla helt ”off grid” och saknar alltså uppkoppling till elnätet. I stället drivs den av tio stycken av företagets batterilager Megapacks som laddas upp av kringliggande solcellspaneler. Varje Megapack kan lagra upp till 3,9 MWh, vilket alltså innebär att det finns ett totalt energilager på 39 MWh för att driva snabbladdarna.
Innan årsskiftet ska stationen också byggas ut till 184 laddplatser och med det bli tillverkarens största station med Superchargers. Om alla stationens laddplatser då kommer kunna drivas av energilagret och solcellerna är oklart. Teslas största station med Superchargers hittas också i Kalifornien, nämligen i Barstow där det finns 120 laddplatser.
Förutom fördelen med att driva stationen med solel innebar lösningen enligt Tesla också att själva bygget av stationen kunde snabbas upp. Arbetet med att sätta upp stationen ska ha tagit åtta månader. Sveriges största station med Superchargers finns utmed E4 vid Mantorp, där det hittas 40 laddplatser.