Hårda budet: så kan Volkswagens fabriker räddas
Carl Undéhn
31 okt 2024
I måndags kom beskedet att Volkswagen kan komma att stänga tre fabriker i Tyskland. Bakgrunden är ett enormt sparpaket som genomdrivs där ett av de centrala målen är att öka vinstmarginalen till 6,5 procent.
Och dit är det en bit kvar. När siffrorna för årets tredje kvartal presenterades i går visade de på det sämsta resultatet sedan pandemin och en vinstmarginal på 3,6 procent. Under årets första nio månader sjönk vinsten med 21 procent, jämfört med samma tidsperiod förra året. Ännu större – 64 procent – var minskningen under årets tredje kvartal. För märket Volkswagen var marginalen endast 2,1 procent, något som fick tyska tidningar att beskriva märket som ”knappt lönsamt”.
Orsaken till de låga vinstmarginalerna uppges vara kostnaderna på hemmamarknaden med höga energopriser samt stora investeringar kring utveckling för bland annat elbilar. I sparpaketet där Volkswagen planerar att dra ned kostnader på upp till 100 miljarder kronor till 2026 ingår bland annat snabbare och mer effektiv utveckling av bilar.
Och samtidigt pågår tuffa förhandlingar med facket kring de stora nedskärningar som koncernen ser som nödvändiga. Volkswagens chefsförhandlare har nu lagt fram ett bud för att hindra vad som kan leda till att fabriker stängs ned, något som Volkswagen själva ännu inte har bekräftat.
Budet innefattar lönesänkningar på 10procent, samt en omförhandling av nuvarande bonussystem.
– Endast om vi tillsammans hittar lösningar för att uppnå våra finansiella mål kan vi föreställa oss konkreta framtidsutsikter för de tyska orterna och en möjlig anställningstrygghet, kommenterade Volkswagens förhandlare Arne Meiswinkel saken.