Harvard presenterar ny forskning kring solid state-teknik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 maj 2021

Forskare från Harvard presenterar en ny lösning kring tillverkning av solid state-batterier, rapporterar Electrek.

Solid state-batterier, som med sin potential för längre räckvidd och snabbare laddning ger stort hopp till elbilsindustrin, har visat sig vara svåra att producera. Nu presenterar en grupp forskare och ingenjörer från Harvard en lovande lösning på frågan. Teamet använde sig av en något okonventionell sammansättning av material, litium-metal.

Batteriet som forskarna från Harvard nu presenterat har inte enbart avsevärt mycket snabbare laddtid än traditionella litiumjonbatterier på marknaden, utan även högre energidensitet.

Problemet som tidigare varit med litium-metal sammansättningen har varit att så kallade dendriter skapats inuti batterierna som blockerat flödet av joner mellan anod och katod. Det kan bland annat leda till batteribränder om inte totalt haveri. För att tackla problemet använde teamet på Harvard sig utav en konstruktion med olika lager av elektrolyt för att på så vis motverka uppbyggnaden av dendriter. Vidare visade teamet även att samma sammansättning även möjliggör för batteriet att läka hål skapade utav dendriterna. Samma egenskap är förmodligen anledningen till att batterierna som teamet på Harvard nu presenterat även ska ha en betydligt högre livslängd än dagens batterier. Tiden för full laddning anges även till 10-20 minuter.

Med det har ytterligare en etapp i utvecklingen av solid state batterier gjorts. Nu återstår det att se huruvida någon aktör kan kommersialisera det och göra det tillgängligt för allmänheten.

Text: Sigge Dackevall

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: