Hasta la vista, diesel!
Patrick Ekstrand
23 jan 2017
Eldrift fungerar även bortom motorvägar och snabbladdningsstationer. Det har batteri- och drivlineföretaget Kreisel bevisat genom att förse Mercedes tuffaste modell med en helt utsläppsfri drivlina. Och när bilen visades upp i helgen fick det österrikiska företaget hjälp av en annan tuffing: Arnold ”Hasta la vista, baby” Schwarzenegger.
– En dröm har besannats, ska skådespelaren och Kaliforniens exguvernör ha sagt när bilen, en G-klass, visades upp i samband med Hahnenkammstörtloppet i Kitzbühel.
Bilen har ett batteripaket på 80 kilowattimmar som företaget uppger ska räcka för 300 kilometers körning – ”riktig” körning, alltså. Laddning till 80 procent tar 25 minuter och bilen gör noll till hundra på 5,6 sekunder. I originalutförande kräver den 8,8 sekunder. Topphastigheten är också högre, 183 kilometer i timmen jämfört med 160. Men de som köper bilen bryr sig nog mer om annat, som förmågan att ta sig fram ”överallt”. Även på den punkten sägs den eldrivna bilen vara minst lika bra som originalet.
Konverteringen bevisar än en gång att Kreisel är en kraft att räkna med. I höstas visade de till exempel upp en E-Golf med mer än dubbla räckvidden – utan att batteripaketet blev större (volymen, alltså) eller tyngre.
Elbil korsar mållinjen i ”världens tuffaste rally”
Sportbil, skåpbil och gokart – alla kan gå på el