Hongqi ska lansera elbil med solid state-batteri redan 2027

Carl Undéhn

Carl Undéhn

19 dec 2025

Solid state-batterier med en fast elektrolyt är något som biltillverkare sedan länge hoppas ska bli något de kan använda för sina elbilar. Med det blir et möjligt att bygga elbilar som får längre räckvidd än i dag, laddar snabbare och med mer säkerhet. Flera tillverkare som Toyota, Nissan och Honda talar om att lansera modeller […]

Solid state-batterier med en fast elektrolyt är något som biltillverkare sedan länge hoppas ska bli något de kan använda för sina elbilar. Med det blir et möjligt att bygga elbilar som får längre räckvidd än i dag, laddar snabbare och med mer säkerhet.

Flera tillverkare som Toyota, Nissan och Honda talar om att lansera modeller med solid state-batterier kring 2028. Vem som blir först återstår att se, men nu ger sig också kinesiska FAW in i matchen. För deras märke Hongqi – som säljs här i Sverige och läs vårt test av Hongqi E-HS9 här – uppges nu lansera elbilar med solid state-batterier redan 2027. Redan nu uppger FAW att de inlett tester av tillverkning av ett solid state-batteri.

Men det finns en del frågetecken kring saken. Mest grundläggande är varifrån batterierna ska komma. Det har FAW inte meddelat och även om det den senaste tiden har kommit en rad uppgifter om stora genombrott kring utvecklingen av solid state-batterier (läs vår genomgång av läget här) finns det ännu ingen volymtillverkning att tala om.


En möjlig kandidat som leverantör är batteritillverkaren WeLion. De har redanb tiullverkat så kallade semi solid state-batterier för Nio som använder en delvis fast elektrolyt. Nyligen presenterade WeLion och kemijätten BASF en prototyp av ett gemensamt utvecklat solid state-batteri med helt fast elektrolyt och en extremt hög energitäthet på 824 Wh/kg.

WeLion ingår också i ett samarbete kring batterier där även FAW, samt Volvos och Polestrs ägare Geely, Byd och batterijätten CATL ingår. FAW uppger att de ska dra nytta av det samarbetet.