Elbilen logo Meny

Huyndai Pony visas som elektriskt retrokoncept

Inför presentationen av Ioniq 5 hänvisade Hyundai ofta till att inspirationen till viss del hämtats från Hyundai Pony. Modellen, som var en riktig långkörare och tillverkades mellan 1975 och 1994, var Hyundais och Sydkoreas första massproducerade bil.

När konceptet för Ioniq 5 visades på IAA 2019 kallades den också ”45”, med hänvisning till 45-årsjubileet av Hyundai Pony. Även de första versionerna av Ioniq 5 som gick att beställa fick namnet ”Project 45”.

Pony är med andra ord en ikon, och även om likheterna mellan Ioniq 5 och Pony inte är helt uppenbara är de i alla fall något tydligare i modellen Heritages Series Pony.

Det handlar om en originalversion av Pony som byggts om till eldrift och försetts med en del detaljer från Ioniq 5. Bland annat syns de pixlade strålkastarna både fram och bak. Backspeglarna har ersatts med kameror, placerade på motorhuven där backspeglarna ofta sitter på äldre asiatiska bilar.

Hyundai passar även på att testa en del nya koncept. Växelväljaren är till exempel en digital touch-sensor och instrumentpanelen en udda lösning med belysta vakuumrör.  

I ratten har ett system för röststyrning byggts in och i bagaget ska det finns ett ”fortskaffningsmedel” för att ta sig fram de sista meterna, enligt Hyundai.

Om Hyundais moderna Pony även utrustats med 800-voltssteknik och samma drivlina som Ioniq 5 får vi däremot inte veta. Hyundai nämner ingenting om vad som döljer sig under karossen mer än att det är elektriskt.

Några räckviddssiffror enligt WLTP behöver de heller inte avslöja. Bilen har tagits fram för en utställning hos Hyundai i Sydkorea och det är knappast troligt att det någonsin blir mer än ett exemplar.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-04-26